BAM gestart met de transformatie van een douanegebouw naar hotel

Rotterdam, 26 februari 2007 – BAM Woningbouw, Volker Bouwmaatschappij is gestart met de transformatie van het historische douanegebouw op de Rotterdamse Kop van Zuid. Het rijksmonument, dat dateert uit 1879, wordt in opdracht van Stadsherstel Historisch Rotterdam gerestaureerd en verbouwd tot hotel.

De gemeente Rotterdam heeft gezocht naar een passende invulling van het gebouw op de hoek van de Stieltjesstraat en het Halfrond. Uitgangspunt was daarbij dat de rijke historie en de allure van het pand zoveel mogelijk bewaard moesten blijven én dat het gebouw een bestemming zou krijgen met een toegankelijk en aantrekkelijk karakter. Het douanegebouw vormt immers de toegang tot de Entrepothaven.

In 2002 vonden de eerste verkennende gesprekken plaats tussen Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam, Stadsherstel Historisch Rotterdam en twee ondernemers wier droom het was om ooit een klein en bijzonder hotel te beginnen aan het water in Rotterdam. Stadsherstel Historisch Rotterdam zet zich in om historische gebouwen voor de stad te behouden en een nieuwe bestemming te geven.

Uit bouwhistorisch onderzoek van architect Wessel de Jonge, onder meer bekend vanwege de restauratie van de Van Nellefabriek en het Jobsveem, was gebleken dat het pand bijzonder geschikt zou zijn voor een kleinschalig hotel.

Volker Bouwmaatschappij verwacht eind 2007 Suitehotel Pincoffs op te kunnen leveren. Het is een viersterrenhotel met vijftien luxe kamers en suites, ruimten voor vergaderingen en bijeenkomsten en de hotelbar Lodewijk. Het hotel is vernoemd naar Lodewijk Pincoffs (1827-1911), een zakenman die niet alleen het douanegebouw liet neerzetten. Hij was verantwoordelijk voor de aanleg van havens. www.hotelpincoffs.nl

BAM Woningbouw, Volker Bouwmaatschappij is de Rotterdamse regionale onderneming van BAM Woningbouw bv, een werkmaatschappij van Koninklijke BAM Groep nv te Bunnik.

Foto van het uit 1879 daterende douanegebouw op de Kop van Zuid te Rotterdam.

Nadere informatie:

Brigit Stokman, hoofd Communicatie BAM Woningbouw, telefoon (030) 659 89 06.