BAM Nuttall verwerft in joint venture twee opdrachten voor waterkeringen

Two further contract successes for BAM Nuttall Mott MacDonald JV

Bunnik, 25 mei 2016 – BAM Nuttall, het Britse infrabedrijf van Koninklijke BAM Groep nv, heeft in joint venture met Mott MacDonald twee opdrachten verworven voor de bouw van waterkeringen. Een project (Exeter Flood Alleviation Scheme) betreft hoogwaterbescherming langs beide oevers van de Exe-rivier in het zuidwesten van Engeland. Het tweede project (North Asset Recovery Programme) omvat het herstel van waterkeringen na de stormen en overstromingen van afgelopen winter in de omgeving van York en in het stroomgebied van de rivier Aire. De opdrachten maken deel uit van een raamovereenkomst (framework agreement) met de Britse overheidsinstantie Environment Agency. Momenteel voert de joint venture in het kader van deze overeenkomst al soortgelijke projecten uit in Leeds en Great Yarmouth aan de Engelse oostkust.

Voor het Exeter Flood Alleviation Scheme realiseert de bouwcombinatie hoogwatervoorzieningen langs beide oevers van de Exe-rivier tussen Cowley Bridge en Countess Weir. Het betreft onder meer waterkerende wanden, dijken, demontabele stuwen en glazen panelen. Ook creëert de bouwcombinatie natuurvoorzieningen. Het project biedt bescherming aan meer dan 2.200 huishoudens en 1.000 ondernemingen, alsmede aan diverse scholen, gezondheidscentra, een spoorlijn en enkele belangrijke wegen.

Voor het North Asset Recovery Programme inspecteert de joint venture waterbouwkundige constructies in de omgeving van York en in het stroomgebied van de rivier Aire, die in de afgelopen winter hadden te kampen met stormen en overstromingen. De joint venture verzorgt ontwerp- en herstelwerkzaamheden om de voorzieningen weer terug te brengen in hun oorspronkelijke staat.