BAM PPP en Ascon verwerven pps-contract Ierse snelweg

Bunnik, 27 juni 2007 – Het consortium Celtic Roads Group (gevormd door BAM PPP, NTR en Iridium Concesiones de Infraestructuras) heeft met de Ierse National Roads Authority een pps-contract gesloten ('financial close') voor de aanleg van de snelweg M7/M8 Portlaoise Motorway. In een persbericht van 16 maart 2007 heeft Koninklijke BAM Groep al bekendgemaakt dat het consortium 'preferred bidder' was. De bouw wordt uitgevoerd door BAM’s Ierse werkmaatschappij Ascon in een 50/50 joint-venture met Dragados. Naar verwachting is de aanleg september 2010 voltooid. De bouwsom bedraagt circa € 300 miljoen. De exploitatie- en onderhoudsperiode loopt tot 2037.

Het contract omvat ontwerp, bouw, financiering, tolheffing en onderhoud van circa 40 kilometer tweebaans snelweg, deeluitmakend van zowel de N7 wegverbinding tussen Dublin en Limerick als de N8 tussen Dublin en Cork. Beide wegen zijn belangrijke verkeersaders in het wegennet van Ierland. Het project omvat tevens de aanleg van lokale wegen, toe- en afritten, een verkeersplein en bruggen en viaducten.

De nieuwe weg wordt gefinancierd uit de opbrengsten van tolheffing. Celtic Roads Group is verantwoordelijk voor het installeren en exploiteren van het tol-inningssysteem. Het is het derde pps-project voor het consortium Celtic Roads Group; in 2005 is de westelijke randweg om Dundalk voltooid en in 2006 is gestart met de N25 Waterford Bypass.

Nadere informatie:

• pers: drs. A.C. Pronk, (030) 659 86 21;

• analisten: drs. P. Juge RC, (030) 659 86 01.