BAM realiseert datacenter Rabobank in record bouwtijd

Boxtel, 17 december 2009 – BAM Utiliteitsbouw regio Eindhoven start donderdag 17 december – precies een jaar na de start van de bouw – met de oplevering van het nieuwe datacenter van Rabobank in Boxtel. Het bouwproject (totaal vloeroppervlak: 20.000 m²) omvat een datacenter van twee verdiepingen met daaromheen vier energiegebouwen, alsmede een kantoorgebouw van 4.500 m².

Het complex is een van de meest duurzame en energiezuinige datacentra. Architecte Margriet Eugelink van Van Aken Architecten te Eindhoven heeft - in lijn met de ambities van Rabobank - bijzondere aandacht besteed aan de inpassing van het computercentrum in de landelijke omgeving. Dit wordt onder meer bereikt door het glooiende, groene dak. Alle benodigde stroom wordt ingekocht als windenergie. Warmte-/koudeopslag zorgt in combinatie met een uiterst efficiënt koelsysteem voor verantwoord energieverbruik.

BAM Techniek heeft - met derden - zorg gedragen voor alle werktuigbouwkundige werkzaamheden. In de energiegebouwen is de mechanische koeling en de daaraan gekoppelde warmte-/koudeopslag ondergebracht en wordt maximaal gebruik gemaakt van zogenoemde vrije koeling door middel van koeltorens.

Naast deze bijzondere karakteristieken kenmerkt deze bouw zich door een extreem korte bouwtijd, gelet op de omvang en complexiteit. Dit is mogelijk door een uitgekiend proces en maximale inzet van alle betrokken partijen. Rabobank zal het datacenter naar verwachting in mei 2010 in gebruik nemen.

Andere betrokken bedrijfsonderdelen van BAM zijn BAM Advies & Engineering, BAM Grondtechniek (1.000 boorpalen), BAM Infratechniek (ondergronds leidingwerk), BAM Wegen (bovengrondse infrastructuur) en Mostert De Winter (groene dak).

Nadere informatie: drs. A.C. Pronk, (030) 659 86 21.