BAM realiseert datacenter The Datacenter Group in Delft

Bunnik, 23 januari 2012 – The Datacenter Group (TDCG) heeft BAM Techniek en  BAM Utiliteitsbouw opdracht verleend voor de ontwikkeling en realisatie van een nieuw datacenter op de locatie Science Port Holland - Technopolis langs de A13 bij Delft.

Het datacenter wordt uitgerust met een uniek door The Datacenter Group zelf ontwikkeld koelingsconcept (op basis van indirecte adiabatische buitenluchtkoeling), dat resulteert in een uiterst gunstige EUE (Energy Usage Effectiveness; het jaarlijks totale energiegebruik wordt gedeeld door het jaarlijks energiegebruik van de ICT-apparatuur). BAM Techniek en  BAM Utiliteitsbouw gaan eind januari van start met de bouw van de eerste fase, die 1 september 2012 beschikbaar komt voor internetproviders en zakelijke klanten van TDCG.

TDCG exploiteert sinds 2007 een betrouwbaar en efficiënt datacenter in Amsterdam. Sindsdien heeft de onderneming een exponentiële groei meegemaakt en is de capaciteit in het datacenter Amsterdam verdubbeld. Daarnaast heeft TDCG besloten om een tweede datacenter te openen in Delft, zodat klanten gebruik kunnen maken van een uitwijklocatie. De locatie in Delft biedt ook een unieke setting voor regionale klanten die een voorkeur hebben om hun apparatuur in de omgeving van hun kantoor te kunnen plaatsen.

TDCG heeft in BAM een partij gevonden die hun bedrijfsfilosofie en ambities direct kon vertalen in de bouw van een nieuw datacenter. BAM heeft samen met de opdrachtgever op basis van korte en intensieve ‘snelkookpan-sessies’ gelijktijdig met alle disciplines (onder meer BAM Techniek - Brandbeveiliging en BAM Techniek - Security) aan het 3D-ontwerp van het datacenter gewerkt. Kritische succesfactor in dit proces vormt het maken van ontwerpkeuzes op basis van de methode van systems engineering.

Nadere informatie:

• The Datacenter Group, Harriët Wegloop, (015) 744 01 41;