BAM realiseert nieuwe steiger voor BP Amsterdam

ouda, 11 augustus 2008 - Voor BP Amsterdam Terminal (BAT) realiseert BAM Civiel Noordwest een nieuwe steiger voor het overslaan van brandstoffen in het westelijk havengebied van Amsterdam. Dit zogenoemde 'Theseus'-project omvat de bouw van de aanlegsteiger en kunstwerken, alsmede het aanbrengen van leidingen. De projectnaam is afgeleid van de oude Griekse mythologie.

Ook BAM Infraconsult, BAM Leidingen & Industrie, BAM Grondtechniek en BAM Project Support zijn bij dit project betrokken.

De constructie bestaat uit buispalen van 530 mm waarop geprefabriceerde betonnen kespen worden geplaatst. Op deze constructie brengt BAM Project Support stalen brugliggers aan die de onderbouw vormen voor het leidingtracé en de loopbruggen. Rondom deze constructie komt een geleide- en remmingwerk van buizen met een lengte van 20 meter. Hierop is wrijvingshout aangebracht door BAM Civiel Services, een afdeling van BAM Civiel Noordwest.

Eind december is het project gereed en zal de steiger beschikbaar zijn voor het laden en lossen van tegelijkertijd één zeeschip en vier binnenvaartschepen.

De BP Amsterdam Terminal - gelegen in het westelijk havengebied van Amsterdam - is een moderne import/export-terminal voor brandstoffen als propaan, butaan, benzine, gasolie en diesel. Met 77 tanks en een totale opslagcapaciteit van 1 miljoen kubieke meter is de BAT een van de grootste opslagbedrijven voor brandstoffen in Amsterdam en in Europa. BP investeert momenteel fors in de uitbreiding van de terminal, zodat het bedrijf meer schepen kan afhandelen.

Nadere informatie: