BAM zorgt voor vliegende start van het nieuwe Zaans Medisch Centrum: het gebouw is klaar

Zaans Medisch Centrum

Zaandam, 16 september 2016 – Na twee jaar bouwen en op de datum zoals bij aanvang van het project overeengekomen overhandigde BAM op vrijdag 16 september de sleutel van het nieuwe ziekenhuis op feestelijke wijze aan Wouter van der Kam, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Zaans Medisch Centrum. Alle partijen zijn trots op de realisatie van dit unieke project; het eerste lean ontworpen en gebouwde ziekenhuis in Europa en met zijn patiëntvriendelijke uitstraling een aanwinst voor de wijde regio. Het nieuwe ziekenhuis van vijf bouwlagen en een vloeroppervlakte van circa 39.000 m2 is ontworpen door Mecanoo Architecten. Het nieuwe ZMC is gerealiseerd binnen planning en zonder overschrijding van kosten.

Inrichten en proefdraaien

Wouter van der Kam: ‘Wij zijn blij met deze mijlpaal en het resultaat. Nu breekt voor ons een hele drukke tijd van inrichten aan. De komende maanden gaan wij het nieuwe ziekenhuis inrichten met (medische) apparatuur, simuleren we alle relevante processen en gaan onze medewerkers trainen en proefdraaien, zodat we goed voorbereid zijn  op de  daadwerkelijke ingebruikname. Het is bijna zover: dan hebben de bewoners van de Zaanstreek een innovatief, echt Zaans ziekenhuis. Naar verwachting kunnen wij het nieuwe ziekenhuis  rond de jaarwisseling in gebruik nemen.’

Zekerheid door samenwerking

Het Zaans Medisch Centrum, Vitaal ZorgVast en BAM sloten een zogenoemde DBMO-overeenkomst (Design, Build, Maintain and Operate) voor het ontwerp, de bouw, het onderhoud en de exploitatie van het nieuwe ziekenhuis. Met de oplevering start de exploitatie van het nieuwe ziekenhuis waarbij BAM voor een periode van 25 jaar verantwoordelijk is voor het technisch beheer en onderhoud , voor het leveren van schoonmaakdiensten en voor het energieverbruik van het ziekenhuis.

Zie: www.zaansmedischcentrum.nl/nieuwbouw en www.vitaalzorgvast.nl

Nadere informatie