Bouw Louis Davidscarré in Zandvoort bereikt hoogste punt

Zandvoort, 19 mei 2010 - De gemeente Zandvoort, gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM, woningcorporatie  De Key en bouwbedrijf Pellikaan vieren donderdag 20 mei het bereiken van het hoogste punt van de bouw van de eerste fase van het centrumplan Louis Davidscarré in Zandvoort. De eerste fase omvat 48 huurwoningen, brede school, kinderdagverblijf, bibliotheek, sportzaal en een gedeelte van de parkeergarage.

Het Louis Davidscarré voorziet in een nieuw centrumgebied dat past bij de schaal van Zandvoort en dat een aangenaam verblijfsklimaat biedt aan bewoners, ondernemers en toeristen. Het totale plan omvat 172 woningen, een brede school, openbare bibliotheek, sportzaal, multifunctionele ruimte voor culturele en sociale activiteiten, AHOED en een ondergrondse parkeergarage voor 500 auto's. De tweede fase start medio 2011 en omvat 55 koopwoningen en de bouw van het resterende gedeelte van de parkeergarage. In de derde fase 3 komen 69 koopwoningen en een AHOED aan bod. De eindoplevering van het totale plan is 2014.

Provinciale subsidie

De provincie Noord-Holland heeft in het kader van het provinciaal investeringsbudget stedelijke vernieuwing een subsidie voor het centrumplan beschikbaar gesteld. Met deze subsidie wil de provincie investeren in wonen, versterking van de sociaal-culturele infrastructuur, versterking van de stedelijke economie, het oplossen van ernstige maatschappelijke problemen, verbetering van de omgevingskwaliteit, zorgvuldig ruimtegebruik en het creëren van fysieke voorwaarden voor een aantrekkelijke sociale en veilige omgeving. Het Louis Davidscarré voldoet aan zowel de inhoudelijke als financiële criteria voor deze subsidie.

Duurzame energievoorziening

De gemeente Zandvoort heeft als doelstelling met het centrumplan een CO2-reductie van twintig procent te realiseren. AM maakt dit mogelijk door de toepassing van warmte-/koudeopslag (WKO). Voor deze duurzame energievoorziening wordt gebruik gemaakt van de bodem als energiebron. Door de toepassing van een warmtepomp worden de ruimtes door middel van vloerverwarming op een milieuvriendelijke manier verwarmd in de winter en gekoeld in de zomer. Daarnaast zullen door de toepassing van WKO de energielasten laag zijn, is het binnenmilieu gezonder en neemt het wooncomfort toe. De duurzame energievoorziening wordt gerealiseerd door ZONenergie.

Nadere informatie:

AM, Bart Hogenbosch, senior communicatieadviseur, (030) 609 73 68.