Bouw woontoren Oosterbaken van start

Breda, 22 juni 2005 – De bouw van de prestigieuze woontoren Oosterbaken is van start gegaan. Het funderingswerk op de plek waar de toren komt is momenteel in volle gang en zal naar verwachting net voor de bouwvak zijn afgerond.

De bijna honderd meter hoge woontoren met 33 woonlagen en 129 appartementen wordt het visitekaartje van Hoogvliet en zal de skyline van zuidwest Rotterdam veranderen. Het Oosterbaken is ontwikkeld door BAM Woningbouw Breda in samenwerking met Woonbron en Architectenbureau KuiperCompagnons.

De gekleurde betonnen gevel van de woontoren wordt versierd met een afbeelding van tulpen. Van bovenaf gezien lijkt het gebouw op een schelp. Deze bouwvorm en de panoramische glasgevels zorgen ervoor dat alle toekomstige bewoners optimaal kunnen profiteren van het daglicht en het uitzicht over de Oude Maas, de visserijgrienden en de rest van IJsselmonde.

Op elke woonlaag komen vier woningen; vanaf de 31ste verdieping worden het drie woningen per laag. De 129 drie- en vierkamerwoningen variëren in vloeroppervlak van 90 tot 164 m2. Onder en naast Oosterbaken bevindt zich een grote afgesloten parkeerkelder die in verbinding staat met de centrale hal. In november 2004 is door minister Dekker van VROM de bouw van deze parkeerkelder feestelijk gestart.

De woontoren die naar verwachting over 2,5 jaar wordt opgeleverd, is onderdeel van het grootschalige vernieuwingsplan van Hoogvliet dat zes jaar geleden is gestart. In dit groene en waterrijke gebied rond het Oedevlietsepark worden in totaal elfhonderd ruime en duurzame woningen gerealiseerd.

Voor nadere informatie:

• BAM Woningbouw: mevrouw B.J.M. Stokman (030) 659 89 06.
  • Woonbron: de heer R. Solinger (010) 472 64 01.

Met elf regiokantoren, circa 3.000 medewerkers en zo’n € 800 miljoen omzet is BAM Woningbouw de grootste ontwikkelende bouwer van woningen in Nederland. BAM Woningbouw bv maakt deel uit van Koninklijke BAM Groep nv te Bunnik.

Woonbron is één van de grotere woningcorporaties van de Randstad. Met zo’n 45.000 woningen in Rotterdam, Spijkenisse en Delft biedt Woonbron een brede klantengroep een thuis. Woonbron zet zich in voor een vitale stad met uiteenlopende woonmilieus.