Bouwbedrijven starten het Nieuwe Draaien en besparen miljoenen aan brandstof

Utrecht, 11 juni 2012 - Natuur & Milieu en BMWT hebben 7 juni jl. op de Technische Kontakt Dagen 2012 het startschot gegeven voor Het Nieuwe Draaien, een ambitieus project om mobiele werktuigen in de bouw schoner, zuiniger en goedkoper te laten werken.

Vijf grote aannemers en bouwbedrijven tonen daarmee hun ambitie voor brandstofbesparing, CO2-reductie en verbetering van de luchtkwaliteit bij het gebruik van mobiele werktuigen. BAM, Mourik, Strukton, Van der Weerd Grafhorst en Volker-Wessels werken de komende twee jaar aan de toepassing van Het Nieuwe Draaien bij de bediening van bouwmachines.

Naar verwachting kunnen de bedrijven daarmee gemiddeld 10 procent besparen op het energiegebruik van de machines. Dit levert een flinke winst op voor het klimaat en de luchtkwaliteit. En een substantiële financiële winst voor de deelnemende bedrijven. Voor de branche van mobiele werktuigen is een besparing te realiseren van 110 tot 190 miljoen liter diesel, 3 Mton CO2 en 1 miljoen kg fijnstof, en circa € 200 miljoen per jaar. Met het afschaffen van de rode diesel komt hier nog eens circa € 25 miljoen per jaar bij.

De feestelijke ondertekening door de bouwbedrijven van de intentieverklaring is voorafgegaan door de uitreiking van een prijs aan de machinist die Het Nieuwe Draaien het best heeft toegepast en de ‘groene grondverzetwedstrijd’ van de dag heeft gewonnen. Gilbert Vroegh, machinist bij BAM Rail, won met de graafmachine en Ralph Hornesch, machinist van Mourik, won op de wiellader. De verschillen waren opvallend. Tussen de nummers 1 en 2 was het verschil in verbruik zo’n tien procent en dat liep op tot ruim dertig procent meer brandstofgebruik, terwijl de winnaar ook nog eens veertig procent productiever was. Er valt dus veel winst te halen, zonder tijdverlies!

De komende maanden gaan de bedrijven onder begeleiding van Natuur & Milieu aan de slag met een bedrijfsactieplan. De BMWT biedt hierbij een speciaal ontwikkelde training voor Het Nieuwe Draaien aan. Het project is een initiatief van BMWT en Natuur & Milieu en wordt mede mogelijk gemaakt door financiële ondersteuning van het programma Het Nieuwe Rijden.

Meer informatie: persvoorlichting Natuur & Milieu, (030) 234 82 29.