Brede weg door glazen stad

Over de N213 tussen Naaldwijk en knooppunt Westerlee passeren per etmaal dertigduizend voertuigen. Vrachtverkeer rijdt af en aan naar de verschillende veilingen in het Westland. De huidige tweebaansweg is hierop niet berekend. Veilingen en omliggende gemeenten hebben zich hard gemaakt voor verbreding van deze drukke route door de glazen stad.

Over een lengte van ongeveer twee kilometer treft HBG Civiel West-Zuid voorbereidingen voor verbreding van de N213 tot een vierbaansweg. 'We zijn nu bijna klaar. De afgelopen maanden hebben wij de voorbelasting en de horizontale en vertikale drainage aangebracht. Omdat de weg niet mocht worden afgesloten, is het verkeer over versmallingen en vluchtstroken geleid. Het is hier smal, dus hebben wij stalen barriers tussen de stroken geplaatst om de veiligheid te bevorderen', aldus bedrijfsleider Paul Keller. 'De slappe veengrond is ongeveer een meter diep afgegraven. Vervolgens hebben wij een overhoogte zand aangebracht en bedekt met de afgegraven grond. Er ligt zo'n dertigduizend kuub zand.' Volgens berekeningen moet de grond over drie maanden zijn gezet. Uitvoerder Walter Janse: 'Ook de 22 kilometer verticale drainage – dat behoorlijk veel is voor dit traject – versnelt dat zettingsproces. Via metingen zullen wij de zetting de komende drie maanden controleren. Daarna zal Provincie Zuid-Holland opnieuw via een openbare aanbesteding opdracht geven voor de verhardingswerkzaamheden. Natuurlijk hopen wij terug te komen voor die opdracht.'

Omdat HBG Civiel de laatste jaren weer veel werk heeft in het Westland, is vorig jaar een kantoor in 's- Gravenzande betrokken. Vanuit dit rayonkantoor stuurt HBG Civiel de werken in deze regio aan en staat daarmee ook dichter bij de klant.