Consortium BAM-PGGM en Iridium bereiken financial close voor Ierse snelwegproject

Bunnik, 16 oktober  2015 – De Ierse wegbeheerder The National Roads Authority (NRA, tevens bekend als Transport Infrastructure Ireland) en het consortium BAM PPP-PGGM en Iridium hebben het pps-contract voor de aanleg van de snelweg M11 tussen Gorey en Enniscorthy financieel afgerond (‘financial close’). Het project – waarmee een totale investering is gemoeid van € 400 miljoen – omvat ontwerp, aanleg, financiering, exploitatie en onderhoud van ruim 32 kilometer tweebaans snelweg (M11 en aansluitingsroute N80) en ontwerp, aanleg en financiering van acht kilometer autoweg (N30).

Het project M11 Gorey - Enniscorthy is een strategische schakel in het Ierse snelwegennetwerk en vormt een hoogwaardige en veilige verbinding met de zuidoostelijke regio. Het vermindert ook de verkeersdrukte bij het passeren van Ferns, Camolin en Enniscorthy. De verbetering van de N11/M11 maakt deel uit van het Ierse infrastructuur investeringsprogramma.

De bouwwerkzaamheden worden uitgevoerd door een joint venture van het Ierse infrabedrijf BAM Civil en Dragados Ireland. De werkzaamheden gaan januari 2016 van start. De weg gaat open voor verkeer in 2019, gevolgd door een 25-jarige concessieperiode.

De volledige financiering van € 248 miljoen is tot stand gekomen door een combinatie van een lening van de Europese Investeringsbank (EIB) en een door Société Générale gearrangeerde lening en een vermogensoverbruggingskrediet (equity bridge facility).

Voor deze bijzondere transactie trad Société Générale op als Sole Note Arranger voor de € 113 miljoen ‘senior secured notes’ die privaat zijn geplaatst bij drie institutionele investeerders. Société Générale was tevens Sole EBL Lender en Swap Provider voor het vermogensoverbruggingskrediet van € 27 miljoen.

De groep institutionele investeerders, bestaande uit Aviva Investors, Babson en NN Investment Partners B.V., verwierven ‘partly paid notes’, waarmee de financiering gedurende de bouwfase zeker is gesteld. De ‘notes’ zijn gedocumenteerd volgens de Pan European Private Placement systematiek en zijn gelijkgesteld aan de EIB-lening.

BAM PPP PGGM Infrastructure Coöperatie U.A. en Iridium Concessiones de Infraestructuras S.A hebben € 27 miljoen aan eigen vermogen toegezegd aan het project.

Tot de adviseurs behoren Pinsent Masons en Ashursts voor juridisch advies en PwC als financieel adviseur.

Over BAM PPP

BAM PPP opereert namens Koninklijke BAM Groep op de markt voor publiek-priovate samenwerking. BAM PPP heeft vestigingen in Bunnik, Birmingham, Brussel, Dublin, Frankfurt am Main en Glasgow. De onderneming richt zich op de realisering van wegen en spoorwegen, onderwijs- en gezondheidszorgprojecten, justitiële inrichtingen en overige gebouwen. BAM PPP heeft financial close bereikt bij 38 projecten met een totale kapitaalswaarde van meer dan € 5,7 miljard.

Over Iridium

Iridium Concesiones de Infraestructuras, S.A. (Iridium) is de pps-divisie van de ACS Groep, met meer dan veertig jaar ervaring in ontwerp. Bouw, financiering, exploitatie en onderhoud (DBFOM) van pps-projecten voor snelwegen, tolwegen, spoorwegen en bruggen. Iridium heeft gedurende vijftien jaar de nummer 1-positie bekleed op de ranglijst van World's Top Transportation (volgens het magazine Public Works Financing) en heeft in de laatste drie jaar meer dan € 10 miljard aan pps-projecten verworven in Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Iridium heeft momenteel een portefeuille van 34 snelwegconcessies verspreid over achttien landen, waarvan het merendeel dertigjarige DBFOM-contracten betreft met een gezamenlijke waarde van bijna € 30 miljard.

Over PGGM

De coöperatie PGGM biedt institutionele klanten: vermogensbeheer, pensioenbeheer en bestuursadvisering. Op 30 juni 2015 beheerde PGGM voor diverse pensioenfondsen een vermogen van € 186,6 miljard. Als coöperatie helpt PGGM haar ongeveer 700.000 leden bij het realiseren van een waardevolle toekomst. Daarnaast ontwikkelt PGGM – zelf of met strategische partners – innovatieve toekomstvoorzieningen door pensioen, zorg, wonen en werken met elkaar te verbinden. www.pggm.nl.

Nadere informatie

BAM

• BAM PPP: Vicki Harris, +44 (0)141 779 8634;

• Royal BAM Group - Press: Arno C. Pronk, (030) 659 86 23;

• Royal BAM Group - Analysts: Joost van Galen, (030) 659 87 07.

Iridium

• Cristina Rives Ruiz-Tapiador