Dag van de Bouw

Tijdens de Dag van de Bouw op zaterdag 5 juni stellen de bouwbedrijven in Nederland hun meest bijzondere bouwlocaties open voor het grote publiek.
Dat zijn in totaal 280 projecten, verspreid over het hele land. Doel van de Dag van de Bouw is het grote publiek te laten kennismaken met de vele aspecten van de bouw. Het evenement is een initiatief van Bouwend Nederland en de aangesloten bouwbedrijven en maakt onderdeel uit van de campagne 'De Bouw maakt het'. De campagneslogan luidt dit jaar: 'Kijk je ogen uit'.

Veel animo

Deze vijfde editie van de Dag van de Bouw heeft ruim veertig projecten meer dan in 2009. Toen waren er 234 bouwlocaties opengesteld en deze trokken ruim 115.000 bezoekers. De stijgende lijn zit er al jaren in, maar Bouwend Nederland is dit jaar verrast door het animo van de bedrijven. De slechte economische tijden baren de bouw flink zorgen. Bouwproductie en werkgelegenheid staan immers onder druk, maar desondanks zijn er weer meer projecten aangemeld voor deze vijfde Dag van de Bouw.

Iedereen welkom!

Hieronder vindt u een overzicht van alle bouw- en infraprojecten van BAM die, verspreid over het hele land, op 5 juni hun deuren openstellen tijdens de Dag van de Bouw. Kijk voor een volledig overzicht op www.dagvandebouw.nl.

Over de Dag van de Bouw

De Dag van de Bouw is een jaarlijkse open dag van Bouwend Nederland en haar aangesloten bouwbedrijven. De Dag van de Bouw vindt in principe plaats op de eerste zaterdag in juni en is voor 2010 vastgesteld op zaterdag 5 juni. In sommige streken van het land organiseert men ook op de vrijdag daarvoor een evenement, bijvoorbeeld voor scholieren.

Tijdens de Dag van de Bouw stellen bouwbedrijven hun mooiste, grootste of meest ingewikkelde projecten open voor het publiek. Iedereen is welkom op die dag om een kijkje te nemen achter de schermen: omwonenden, passanten, bewoners en/of gebruikers (bijvoorbeeld bij een school, ziekenhuis of nieuwe weg). Ook relaties en familie van het bouwpersoneel of bouwbedrijf en mensen die door hobby, studie of werk interesse hebben in de bouw. Al deze mensen kunnen kennis maken met de positieve aspecten en de maatschappelijke betekenis van de bouw.

In 2006 is Bouwend Nederland gestart met de campagne 'De Bouw maakt het' met als onderdeel Dag van de Bouw. In dat jaar waren 68 locaties opengesteld en kwamen 35.000 mensen op de been. In 2007 waren 207 bouwlocaties opengesteld en waren er 68.000 bezoekers. In 2008 was het aantal projecten weer iets hoger met 240 stuks en kwamen meer dan 110.000 mensen op de locaties af. 2009 leverde 117.000 bezoekers op verspreid over 238 projecten. Bouwend Nederland wil graag samen met haar aangesloten bouwbedrijven deze stijgende lijn de komende drie jaar voortzetten. Daarbij is tegelijkertijd ook de aantrekkelijkheid van de projecten en de tevredenheid van de bezoekers van belang.