Deense overheid en Femern Link Contractors ondertekenen contracten voor aanleg 's werelds langste weg- en spoortunnel

Bunnik, 30 mei 2016 - De Deense overheid en de joint venture Femern Link Contractors hebben in Kopenhagen contracten getekend voor het ontwerp en de bouw van 's werelds langste weg- en spoortunnel, de Femernbelt-verbinding tussen Denemarken en Duitsland.

De joint venture heeft drie contracten verworven; twee voor de bouw van de afzinktunnel en productiefaciliteit voor de prefabricage van de tunnelelementen en een contract voor de bouw van de tunneltoeritten, tolgebouwen en bruggen. De drie contracten hebben een gezamenlijke waarde van € 3,4 miljard (waarvan een kwart voor BAM).

De joint venture wordt gevormd door de partijen VINCI Construction Grands Projets, Per Aarsleff, Koninklijke BAM Groep (met de drie werkmaatschappijen BAM Infra, BAM International en Wayss & Freytag Ingenieurbau), Solétanche-Bachy International, CFE en Max Bögl Stiftung & Co.

De joint venture heeft Dredging International (DEME Group) aangesteld als onderaannemer voor de tunnelcontracten en COWI als consultant.

De achttien kilometer lange afzinktunnel tussen de regio’s Lolland Falster in Denemarken en Sleeswijk-Holstein in Duitsland wordt de langste weg- en spoortunnel ter wereld. De tunnel verkort de reistijd tussen de Duitse en Deense kust tot slechts tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein, ten opzichte van de huidige reistijd van een uur per veerboot of een omweg van 160 kilometer via het Deense Jutland.

De aanleg van de Femernbelt-tunnel is een van Europa's grootste infrastructurele projecten en zal handel en toerisme in de regio bevorderen.

Na de contractondertekening start de joint venture met uitwerking van ontwerp, planning en een geïntegreerd managementsysteem. De start van de bouw is gepland in januari 2018 en is afhankelijk van vergunningen van de Duitse overheid. De realisatie van de Femernbelt-verbinding neemt circa 8,5 jaar in beslag.

Nadere informatie:

• pers: Arno C. Pronk, (030) 659 86 23;
  • analisten: Joost van Galen, (030) 659 87 07.