Earth Charter Vrienden-initiatief van start

(Persbericht Earth Charter Vrienden:) Amsterdam, 9 januari 2013 - Ruud Lubbers geeft startschot voor ‘bende’ van Earth Charter Vrienden. Earth Charter Vrienden bestaat uit een groep mensen die invloed heeft op het bedrijfsleven en op de samenwerking tussen burgers, bedrijven en de politiek. Gesterkt door het Earth Charter als positief kompas verbinden zij zich en zetten zich in voor toekomstgericht denken en handelen. Verwachtingen overtreffen dát is de ambitie.

Het nieuwe jaar 2013 is op 9 januari met positieve energie van start gegaan door de formatie van een ‘kleine bende’ die zich Earth Charter Vrienden noemt. Deze vrienden weten zich verbonden door het Earth Charter, ook wel bekend als Handvest van de Aarde. Het document, gelanceerd in het jaar 2000 als resultaat van een wereldwijde dialoog dient als kompas voor de omslag naar een duurzame, rechtvaardige en vreedzame wereld. De Earth Charter Vrienden hebben invloed op het bedrijfsleven, en op de samenwerking tussen bedrijven, burgers en overheid, en willen elkaar en nieuwe doelgroepen inspireren om versneld en versterkt in eigen bedrijf en omgeving een positief verschil te gaan maken.

Gastvrouw van de startbijeenkomst en Earth Charter Vriend van het eerste uur is Anne-Marie Rakhorst, directeur van ingenieursbureau SEARCH in Amsterdam en zakenvrouw van het jaar in 2000. Zij ziet talloze kansen voor duurzaam veranderen en bewijst ondertussen met haar duurzame kantoorgebouw en nieuwe projecten dat het mogelijk is voor dezelfde investering meerdere doelen tegelijk te realiseren, zoals gezondheid en welbevinden van de gebruikers van gebouwen, tegengaan van leegstand, energiebesparing en grondstoffen hergebruik. Bart Kuil, directeur van AM Real Estate Development, wil het Earth Charter hanteren om uit de crisis in zijn sector te komen. ‘Onze welvaart is geleend en niet verdiend. Het is tijd om onze schulden af te betalen. Het Earth Charter biedt aanknopingspunten om de bouwsector toekomstgericht en integer te maken.

De Earth Charter Vrienden zijn vertegenwoordigd in verschillende economische sectoren en kennisinstellingen zowel in Nederland als internationaal. De samenwerking en uitwisseling tussen de generaties staat hoog op de agenda. De dialoog met mensen die niet vanzelf met het Earth Charter in contact komen zal worden aangegaan aan de hand van maatschappelijke consultaties over actuele vragen, dialoog over dilemma’s en optredens in de media.

Initiatiefnemer van de Earth Charter Vrienden is voormalig premier van Nederland en Earth Charter Commissioner Ruud Lubbers. Hij spreekt van een kleine bende van enthousiaste mensen die het Earth Charter de moeite waard vinden en het verschil willen maken.

Vrienden van het eerste uur zijn: Anne-Marie Rakhorst (Search), Bart Kuil en Johan Spriensma (AM), Nico Anten (Connekt), Pauline van der Meer Mohr (Erasmus Universiteit), Jan Jonker (Radboud Universiteit), Tineke Lambooy (Nyenrode), Peter Bakker (WBCSD), Teun Hardjono (CSR Academy), William van Niekerk (Koninklijke BAM Groep), Aart van Veller (Cool Endeavor) en Mette te Velde (Strawberry Earth).

De Earth Charter Vrienden presenteren zich op een nieuwe website en social media met inspirerende voorbeelden, gedeelde verhalen en vragen. Zij moedigen elkaar en anderen aan om de waarden van het Earth Charter als kompas te gebruiken en in praktijk te brengen: www.EarthCharterVrienden.org.

Earth Charter, in Nederland ook wel het Handvest van de Aarde genoemd, is een mondiaal document én een beweging om in de 21ste eeuw een rechtvaardige, duurzame en vreedzame wereldwijde gemeenschap te realiseren. Voor meer informatie zie: www.earthchartervrienden.org en www.earthcharter.org.

Nadere informatie: Earth Charter Vrienden, Alide Roerink, AlideRoerink@EarthCharter.Org