Eerste elektrische Drivers Challenge; competitie veilig en zuinig rijden

Drivers Challenge

Lelystad, 14 juni 2013 - ANWB, BAM, Eneco, PostNL, de Rijksoverheid en Siemens hebben samen de eerste elektrische Drivers Challenge georganiseerd; een competitie voor zuinig en veilig rijden voor (beroeps-)chauffeurs. Met deze wedstrijd willen de organisaties op een leuke maar competitieve wijze zuinig en veilig rijden onder de aandacht brengen. Daarbij willen de organisaties hun vertrouwen in de toekomst van elektrisch vervoer onderstrepen.

Zuinig en veilig rijden

De Drivers Challenge werd donderdag 13 juni verreden op het ANWB test- en trainingscentrum in Lelystad. In totaal namen twaalf teams het tegen elkaar op, samengesteld uit de beste chauffeurs van alle deelnemende organisaties. De teams werden beoordeeld op twee onderdelen: zuinig en veilig rijden.

Aan het einde van een uitgestippelde route op de openbare weg werd het verbruik en de tijd gemeten die de chauffeurs nodig hadden om het parcours af te leggen. Het verschil in energieverbruik tussen het best en slechtst presterende chauffeur bedroeg maar liefst 50,8 procent. De veiligheid werd tijdens de competitie getest aan de hand van verschillende verrichtingen en oefeningen, waaronder een slalom, snelheidsinschatting, stippen rijden en achteruit parkeren.

Fun en competitief

De sfeer was gedurende de hele dag erg competitief, maar fair. Bovendien zijn de rijders op een uitdagende manier met een grote funfactor vertrouwd geraakt met de mogelijkheden die elektrisch rijden op dit moment biedt. Ron Teunissen en Tom Hendrix van het team van ANWB gingen er uiteindelijk met de felbegeerde beker vandoor.

Daarnaast zijn de deelnemende partijen samen met TNO nagegaan wat de invloed van het gedrag van een bestuurder is op de actieradius. Het onderzoek biedt handvatten voor chauffeurs en bedrijven op het vlak energiezuinig rijden. Zie anwb.nl/elektrisch voor meer informatie.

Met de Drivers Challenge willen ANWB, BAM, Eneco, het Ministerie van Economische Zaken, PostNL, Rijkswaterstaat en Siemens hun maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen; juist ook over de grenzen van sectoren. Partnerships van wetenschap, overheid en de private sector hebben een grote kans van slagen vanwege de gebalanceerde belangen. De organisaties onderstrepen het vertrouwen dat zij hebben op gebied van elektrisch vervoer en willen dat door de organisatie van de elektrische Drivers Challenge stimuleren.

Drivers Challenge