‘Financial close’ pps-wegverbredingsproject A9 in Duitsland

Bunnik, 21 september 2011 – Het consortium Via Gateway Thüringen GmbH & Co. (voorheen A9SixLanes), waarin VINCI Concessions en BAM PPP samenwerken, heeft de contractbesprekingen voor de verbreding van een deel van de snelweg A9 (Midden-Duitsland) financieel afgerond (‘financial close’). De toekenning van deze opdracht is reeds door BAM gemeld in een persbericht van 4 augustus 2011.

Het project omvat exploitatie en onderhoud van 46,5 kilometer snelweg A9 tussen de toerit Lederhose en de grens tussen de deelstaten Thüringen en Beieren. Tevens verbreedt het consortium de snelweg over een lengte van 19 kilometer, waarbij diverse infrastructurele voorzieningen worden gerenoveerd of vervangen.

Dit is het eerste project van het ‘A-Model’-programma, waarbij de vergoeding is gebaseerd op beschikbaarheid van de weg voor weggebruikers in plaats van op tolopbrengsten. De A9 verbindt Berlijn met Noord-Beieren en München en is van belang als noord-zuidcorridor tussen de oostelijke deelstaten en het zuidelijke deel van Duitsland. De snelweg vormt daarmee de poort naar Oostenrijk en Italië.

De bouwwerkzaamheden gaan 1 oktober van start onder leiding van Eurovia (dochteronderneming VINCI) en Wayss & Freytag Ingenieurbau (werkmaatschappij BAM). De bouw wordt in november 2014 voltooid.

De totale investering bedraagt € 220 miljoen. De projectfinanciering bestaat uit een bedrag van € 120 miljoen, dat wordt verstrekt door een consortium van de banken KfW IPEX en BBVA met een maximale looptijd van 19,5 jaar, een subsidie van € 88 miljoen van de federale overheid en een eigenvermogen-bestandeel van circa € 12 miljoen van de partners in Via Gateway Thüringen.

Het consortium Via Gateway Thüringen is bijgestaan door Deutsche Bank (financieel advies) en Hogan Lovells (juridisch advies). Clifford Chance treedt op als juridisch adviseur van het bankenconsortium.

Nadere informatie:

• pers: drs. A.C. Pronk, +31 (0)30 659 86 21;

• analisten: drs. P.R.E. Snippe, +31 (0)30 659 87 07.

AP/pr/11/0180