Floriade geeft Innovatoren vliegende start

(Persbericht provincie Limburg:) Maastricht / Venlo, 20 december 2011 - Dinsdag 20 december overhandigde Felix van Baal, directeur BAM Utiliteitsbouw regio Eindhoven, de sleutel van de Innovatoren officieel aan Mark Verheijen, gedeputeerde Economische Zaken en Financiën van de Provincie Limburg. De huurders van de Innovatoren kregen op hun beurt symbolisch de sleutel overhandigd door Mark Verheijen.  Mark Verheijen: ‘Bij oplevering is ruim 95% van de Innovatoren voor de duur van de Floriade verhuurd. Voor de periode na de Floriade is momenteel 65% verhuurd. Een tussenstand waar we zeer tevreden mee zijn.’

Mark Verheijen ziet de Floriade als vliegwiel voor de verdere spin-off: ‘Tijdens de Floriade is de Innovatoren vooral een hotspot voor het bedrijfsleven. Hier komen de innovatoren op het gebied van agro-food, logistiek, lifescience en chemie samen en kunnen er nieuwe ideeën en initiatieven ontstaan. Dat zal ook zijn effect hebben op de verhuur van de ruimten na de Floriade. De Innovatoren is het symbool en fysieke centrum van Greenport Venlo en de ontmoetingsplaats het bedrijfsleven.’

Bouwduur

Na een bouwperiode van zeventien maanden heeft BAM Utiliteitsbouw op 20 december de Innovatoren aan de Sint Jansweg 15 te Venlo opgeleverd aan de opdrachtgever Provincie Limburg. Het provinciebestuur heeft het besluit tot bouwen in december 2009 genomen, waarna de bouw op 20 juli 2010 is gestart.

Duurzaam en energiezuinig

De Innovatoren is een duurzaam en energiezuinig gebouw , gebouwd met innovatieve bouwtechnieken. Het gebouw wordt verwarmd en gekoeld door een samen met Villa Flora ontworpen en gebouwde warmte-koudeopslag (WKO), een systeem dat gebruik maakt van een constante grondwatertemperatuur.

De ruimten zijn in samenspraak met de huurders ingericht met uniforme hoogwaardige materialen (duurzaam en onderhoudsarm). Het vergadercentrum op de derde etage wordt ingericht met hoogwaardig cradle-to-cradle meubilair en de modernste presentatietechnieken. Dat is gebeurd door de Venlose interieurontwerper Peter Kerkhofs en de Venlose onderneming HME, Herman Miller Ergonomics, die het interieur ter beschikking stelt en de ruimtes samen met de Provincie gaat exploiteren. Het bedrijf Facility Support uit Venlo gaat de Innovatoren gedurende de Floriade beheren (schoonmaak en beveiliging). Het bedrijf is mede geselecteerd vanwege het gebruik van duurzame gebruiksgoederen bij het beheer.

Partners/huurders Innovatoren tijdens de Floriade

Atrium- ontvangst en entreeruimte voor alle Floriade- en Congresbezoekers

Restaurant

Floriade/Sodexo

Na afloop van de Floriade zullen de door de Floriade gebruikte ruimten als volgt worden gebruikt. De vijfde verdieping wordt verhuurd aan diverse huurders. Het auditorium krijgt na de Floriade een andere bestemming of wordt omgebouwd tot te verhuren kantoorruimten. Het Atrium doet na de Floriade dienst als entree van de Innovatoren en ontmoetingsplaats voor (boven)regionale bijeenkomsten. Het horecadeel wordt gebruikt om de huurders van de Innovatoren na de Floriade te cateren.

Facts and figures

• Het gebouw telt in totaal 12 verdiepingen;

• Het gebouw is 70 meter hoog;

• Er is circa 5.500 m2 kantoor van de begane grond tot de 10e etage;

• Op de 16e etage (boven de arcade) is een tentoonstellingsruimte van 200 m2;

• De begane grond (het Atrium) is circa 1.000 m2 en heeft een onderkelderde horecaruimte van circa 250 m2;

• Het gebouw is een ontwerp van Rijksbouwmeester Jo Coenen;

• De eerste huurder van de Innovatoren was het bedrijf ‘Holland Innovative’;

• De oplevering heeft binnen de contractuele termijn plaatsgevonden;

• De bouw is (ruim) binnen het budget gebleven.

Nadere informatie: Provincie Limburg, cluster Communicatie, (043) 389 73 34, www.limburg.nl