HAM bestelt grote sleephopperzuiger

HAM Dredging Ltd heeft een grote sleephopperzuiger besteld bij IHC Holland N.V.

Het schip, genaamd HAM 318, heeft een laadruiminhoud van 23.700 kubieke meter en een draagvermogen van 36.450 ton. Daarmee behoort het schip tot de grootste sleephopperzuigers ter wereld. Met deze investering geeft HAM verder invulling aan haar plannen voor uitbreiding en vernieuwing van de vloot. Met de aanschaf van sleephopperzuiger HAM 318 is een investering van ruim f 200 miljoen gemoeid. HAM zal het schip in de tweede helft van 2001 in bedrijf nemen.

De HAM 318 wordt 170 meter lang en 32 meter breed. De diepgang is twaalf meter. Het schip krijgt de beschikking over twee zuigbuizen met een diameter van 1.200 millimeter, waarmee tot een diepte van 110 meter kan worden gewerkt. Het totaal geïnstalleerd vermogen bedraagt 28.500 kW.

De bouw van de HAM 318 sluit aan bij de ontwikkelingen op de wereldmarkt waarbij schaalvergroting, toepassing van baggertechnologie op grotere diepten en inzet ten behoeve van baggergerelateerde offshore-activiteiten centraal staan. Schaalvergroting en verdere verhoging van de efficiency door toepassing van de meest moderne technologie leveren een belangrijke bijdrage aan het continue streven naar de laagste kostprijs per kubieke meter gebaggerd materiaal.

HAM, bagger- en waterbouwkundige werken, is actief op het gebied van aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, landaanwinning en strandsuppletie, kust- en oeverwerken en offshore services. HAM beschikt over een gevarieerde vloot, waaronder twaalf sleephopperzuigers. De onderneming is een groepsmaatschappij van HBG, Hollandsche Beton Groep nv.

Nadere informatie: drs. A.C. Pronk, HBG Public Relations, telefoon 070 3722121.