HAM bestelt nieuwe sleephopperzuiger

HAM, bagger- en waterbouwkundige werken heeft een nieuwe sleephopperzuiger besteld bij IHC Holland N.V.

Het nieuw te bouwen schip, HAM 317 genoemd, heeft een laadcapaciteit van 4.400 kubieke meter en een draagvermogen van 6.780 ton. HAM heeft besloten tot de bouw van deze sleephopperzuiger om het middensegment van de vloot te versterken. Met de aanschaf van de HAM 317 is een bedrag gemoeid van f 50 miljoen. HAM zal het schip in april 2000 in bedrijf nemen.

De HAM 317 wordt 95 meter lang en achttien meter breed. De diepgang is zeven meter. Het schip krijgt de beschikking over één zuigbuis met een diameter van 900 millimeter. Het totaal geïnstalleerd vermogen bedraagt 6.000 kilowatt.

Het ontwerp van de HAM 317 is gebaseerd op de in 1997 in de vaart genomen HAM 312. Speciale aandacht is uitgegaan naar toepassing van de meest moderne technische ontwikkelingen, waarmee efficiency en onderhoudsvriendelijkheid verbeteren. HAM beschikt over een gevarieerde vloot, waaronder veertien sleephopperzuigers.

HAM, bagger- en waterbouwkundige werken is actief op het gebied van aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, landaanwinning en strandsuppletie, kust- en oeverwerken, kabelleggen en offshore. De onderneming is een groepsmaatschappij van HBG, Hollandsche Beton Groep nv.

Nadere informatie: drs. A.C.Pronk, HBG Public Relations, telefoon 070 3722121