HAM bestelt tweede grote sleephopperzuiger

HAM Dredging Ltd heeft een grote sleephopperzuiger besteld bij IHC Holland N.V. Het schip heeft een laadruiminhoud van 23.700 kubieke meter en een draagvermogen van 40.360 ton. Met de aanschaf van de sleephopperzuiger is een investering van circa € 100 miljoen gemoeid. HAM zal het schip in het voorjaar van 2003 in bedrijf nemen.

Het nieuw te bouwen schip is het zusterschip van de sleephopperzuiger HAM 318, die medio mei 2001 te water zal worden gelaten en in het najaar operationeel zal zijn. Het schip wordt 176 meter lang en 32 meter breed. Het schip krijgt de beschikking over twee zuigbuizen met een diameter van 1.200 millimeter. De maximale baggerdiepte is 110 meter. Het totaal geïnstalleerd vermogen bedraagt 28.500 kW.

De bouw van de grote sleephopperzuigers sluit aan bij de ontwikkelingen op de wereldmarkt. Grootschalige landaanwinningsprojecten waarbij sleephopperzuigers zand over grote afstand aanvoeren, vragen om groot baggermaterieel. Schaalvergroting levert een belangrijke bijdrage aan het continue streven naar de laagste kostprijs. Met het nieuwe schip geeft HAM verder invulling aan de plannen voor uitbreiding en vernieuwing van de vloot. De investering versterkt tevens de positie van HAM op de wereldbaggermarkt.

HAM, bagger- en waterbouwkundige werken, is actief op het gebied van aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, landaanwinning en strandsuppletie, kust- en oeverwerken en offshore services. HAM beschikt over een gevarieerde vloot, waaronder veertien sleephopperzuigers. De onderneming is een groepsmaatschappij van HBG, Hollandsche Beton Groep nv. HAM is momenteel onder meer betrokken bij de uitvoering van enkele omvangrijke landaanwinningprojecten in Singapore en Hongkong.

Nadere informatie: drs. A.C. Pronk, HBG Public Relations, telefoon 070 3722121.