HBG breidt afdeling Radiotherapie van VU medisch centrum uit

Amsterdam, 29 november 2002 - HBG Utiliteitsbouw (onderdeel van Koninklijke BAM Groep nv) heeft opdracht verworven voor uitbreiding van de afdeling Radiotherapie van VU medisch centrum te Amsterdam. De opdrachtsom bedraagt 3,8 miljoen euro. In december 2003 wordt het project opgeleverd.

Het project is gelegen naast de polikliniek van VU medisch centrum en omvat de bouw van drie bestralingsbunkers, alsmede een aantal wachtruimten en kantoren. Om stralingsgevaar voor de omgeving te voorkomen, wordt het complex grotendeels ondergronds gerealiseerd. Bovengronds is slechts een aantal lichtstraten zichtbaar. Ter bescherming van personen buiten de bunkers worden voorzieningen getroffen om straling tegen te houden, dan wel te absorberen. Zo worden wanden van een meter dik met een hoog soortelijk gewicht toegepast. Het hoge soortelijk gewicht wordt bereikt door bariet als toeslagstof te gebruiken. In het een meter dikke betonnen dak wordt een 35 cm dikke staalplaat aangebracht.

Het gebouw is ontworpen door Architectenforum uit Amsterdam. Adviesbureau D3BN is verantwoordelijk voor de constructies.

Koninklijke BAM Groep is op 14 november 2002 gevormd door het samengaan van Koninklijke BAM NBM en HBG.

Nadere informatie:

Brigit Stokman, HBG Bouw en Vastgoed, Public Relations, telefoon 070 3722483 of bstokman@hbg-bvg.nl.