HBG Civiel past slagaderlijke waterleidingen aan voor Rotterdam

Civiel Leidingen heeft in opdracht van Waterbedrijf Europoort twee betonnen waterleidingen voorzien van stalen verbindingen ter hoogte van een nog aan te leggen leidingenviaduct bij Dordrecht.

De leidingen werden een voor een 24 uur buiten dienst gesteld, zodat de andere leiding operationeel kon blijven.

De versterking wordt aangebracht met het oog op toenemend verkeer over nieuwe aanvoerwegen naar het nieuwe bedrijventerrein Dordtse Kil III, dat door de gemeente Dordrecht wordt ontwikkeld.

De toenemende belasting van vrachtwagens op de leidingen wordt opgevangen door een leidingenviaduct. De stalen buizen onder dit viaduct voorkomen dat in de toekomst reparaties nodig zijn die onder het viaduct niet goed kunnen worden uitgevoerd.

De waterleidingen zijn de aanvoervoorzieningen van drinkwater vanaf de Biesbosch naar productiestations van Waterbedrijf Europoort. Ze hebben een diameter van respectievelijk 1.400 en 1.800 mm. Aangezien de waterleidingen de belangrijkste voorziening zijn voor drinkwater voor Rotterdam, inclusief het havengebied, was een belangrijke voorwaarde voor de uitvoering dat één leiding operationeel zou blijven. Gezien de geringe afstand tussen de leidingen - slechts één meter - heeft HBG Civiel Leidingen diverse maatregelen genomen om de operationele leiding te beschermen, waaronder het aanbrengen van stempels.

Het werk wordt in oktober opgeleverd.

Nadere informatie:

Rona Kousoureta, HBG Civiel Public Relations, telefoon 0182 590637, e-mail rkousour@hbgciviel.nl