HBG: definitieve jaarcijfers 2001 in lijn met eerdere bekendmaking

Rijswijk – HBG, Hollandsche Beton Groep nv, heeft op 5 februari 2002 – in verband met de bekendmaking van het voorgenomen bod van Grupo Dragados – voorlopige kerncijfers voor het boekjaar 2001 bekendgemaakt. Onderstaande definitieve jaarcijfers stemmen hiermee in grote lijnen overeen.

Resultaat en bedrijfsopbrengsten

De nettowinst van HBG bedroeg in 2001 € 110 miljoen [minus € 67 miljoen], ofwel € 3,10 per aandeel [minus € 1,92 per aandeel]. Het operationele resultaat vóór bijzondere posten nam in 2001 toe tot € 125 miljoen [€ 85 miljoen]. Na aftrek van het bijzondere resultaat van € 18 miljoen [vrijwel geheel als gevolg van een eenmalige bijstorting van € 17 miljoen in het Pensioenfonds van HBG ter compensatie van de afgenomen dekkingsgraad in verband met de ontwikkelingen op de effectenbeurzen in 2001] resteert een EBIT van € 107 miljoen. In het voorgaande boekjaar bedroeg de EBIT minus € 51 miljoen ten gevolge van de eenmalige voorzieningen van € 154 miljoen. In afwijking van voorgaande jaren heeft het HBG Pensioenfonds geen door HBG afgedragen premie gerestitueerd.

De buitengewone bate van € 50 miljoen netto omvat de resultaten van de verkoop van HBG's belang in NEM en de boekwinst op de Ballast Ham Dredging transactie minus voorgenomen herstructureringskosten.

De bedrijfsopbrengsten van de Groep stegen met ruim 4 procent tot € 5,6 miljard [€ 5,4 miljard]. HBG realiseerde 30% van de bedrijfsopbrengsten in het Verenigd Koninkrijk [2000: 27%], 7% in Ierland [5%], 25% in Nederland [28%], 3% in België [4%], 17% in Duitsland [17%], 8% in de Verenigde Staten [10%] en 10% in de overige markten [9%].

De cashflow [gedefinieerd als nettowinst plus afschrijvingen] bedroeg € 206 miljoen [€ 26 miljoen], ofwel € 5,79 [€ 0,74] per aandeel. Na aftrek van de achtergestelde lening en langlopende schulden bedroeg de netto kaspositie ultimo 2001 € 257 miljoen [€ 200 miljoen].

De kasstroom uit operationele activiteiten [zie bijlage 3] is licht gedaald tot € 186 miljoen [2000: € 200 miljoen], voornamelijk als een gevolg van een toename in het geïnvesteerd vermogen in projectontwikkeling in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Jaarrekening HBG op internet

De volledige jaarrekening van HBG – zoals wordt gepubliceerd in het medio april te verschijnen jaarverslag – is hedenochtend in de Engelse taal eveneens gepubliceerd op de website van HBG als bijlage van dit persbericht. De  geconsolideerde jaarrekening is ook opgenomen in het biedingsbericht van Dragados, dat vanaf maandag 18 maart 2002 beschikbaar zal zijn.

Vooruitzichten

Ultimo 2001 heeft HBG een werkvoorraad van € 6,2 miljard [€ 5,9 miljard], die een uitstekende basis biedt voor een succesvolle prestatie in 2002 en volgende jaren. HBG voorziet voor 2002– onvoorziene omstandigheden voorbehouden – een EBIT van circa € 160 miljoen, in lijn met de eerder uitgesproken verwachting voor 2003 een EBIT te realiseren van minimaal € 200 miljoen.  Bij het uitblijven van buitengewone baten en lasten zal de nettowinst in 2002 naar verwachting circa € 95 miljoen bedragen.

Cassatie inzake beschikking Ondernemingskamer

De Ondernemingskamer oordeelde op 21 januari 2002 dat het HBG-bestuur bij de totstandkoming van Ballast Ham Dredging in redelijkheid tot zijn keuze heeft kunnen komen, maar dat HBG aandeelhouders vooraf had dienen te consulteren. HBG zal cassatieberoep instellen bij de Hoge Raad der Nederlanden tegen deze beschikking van de Ondernemingskamer.

Informatieve aandeelhoudersvergadering

HBG roept een informatieve aandeelhoudersvergadering bijeen, te houden op dinsdag 2 april 2002 om 10.30 uur in het hoofdkantoor van HBG, Generaal Spoorlaan 489 te Rijswijk. Tijdens  deze bijeenkomst zullen Raad van Commissarissen en Raad van Bestuur toelichten, waarom zij het bod van Grupo Dragados ten volle onderschrijven. De schriftelijke toelichting voor aandeelhouders is vanaf 25 maart beschikbaar.

Bedrijfsopbrengsten en EBIT per sector

Het bedrijfsresultaat [EBIT] van de sector Bouw en vastgoed bedroeg € 10 miljoen positief [€ 46 miljoen negatief, inclusief een toevoeging aan de voorziening van € 44 miljoen]. De resultaatontwikkeling van HBG Construction in het Verenigd Koninkrijk was goed. HBG Bouw en Vastgoed behaalde in Nederland een goed resultaat. In beide landen was sprake van een hoge winstbijdrage op vastgoedactiviteiten. Het nettoresultaat van HBG Bau in Duitsland was negatief. Conform verwachting behaalden twee van de drie dochterondernemingen [Wayss & Freytag Schlüsselfertigbau en Müller-Altvatter] een positief resultaat. Raulf moest echter in het vierde kwartaal voorzieningen treffen voor enkele tegenvallende projecten in Berlijn. Dit heeft geleid tot de sluiting van de vestiging aldaar en verdere reorganisatiemaatregelen.

De bedrijfsopbrengsten stegen tot € 2,5 miljard [€ 2,4 miljard], 45 procent [45 procent] van de concernomzet. De werkvoorraad nam met 9 procent af tot ruim € 2,3 miljard, mede als gevolg van aarzelingen in de markt. De vooruitzichten in deze sector zijn positief, op grond van de verwachting dat alle groepsmaatschappijen aan de winst zullen bijdragen.

Het gezamenlijk bedrijfsresultaat [EBIT] van de groepsmaatschappijen actief in de sector Civiel bedroeg € 82 miljoen positief [€ 37 miljoen negatief, inclusief een toevoeging aan de voorziening van € 61 miljoen]. In lijn met voorgaande jaren leverden Nuttall [in het Verenigd Koninkrijk] en Ascon [Ierland] uitstekende winstbijdragen. Ook HBG Civiel leverde een goede bijdrage. Wayss & Freytag Ingenieurbau [Duitsland] kon – overeenkomstig de verwachting – het boekjaar afsluiten met een bescheiden positief resultaat. Het resultaat van Interbeton was licht positief. Tegenvallende resultaten van HBG Constructors [USA] resulteerden in een bescheiden verlies op de Amerikaanse markt.

De bedrijfsopbrengsten van de sector Civiel stegen tot € 2,5 miljard, ofwel 44 procent [43 procent] van de concernomzet. De vooruitzichten in de civiele sector zijn positief.

HBG opereert in de sector Baggeren met Ballast Ham Dredging, waarin HBG een tweederde belang houdt. Voor de winst- en verliesrekening neemt HBG de cijfers van HAM tot 14 november 2001 en daarna twee derde van BHD. HBG rapporteert voor de sector Baggeren in 2001 bedrijfsopbrengsten ter hoogte van € 480 miljoen [in 2000 voor HAM: € 411 miljoen] en een bedrijfsresultaat [EBIT] van € 37 miljoen [in 2000 voor HAM € 57 miljoen mede door de oplevering van enkele grote werken]. De vooruitzichten in deze sector blijven goed.

In de sector Consultancy en engineering realiseerde Tebodin bedrijfsopbrengsten ter hoogte van € 141 miljoen [€ 133 miljoen]. Het bedrijfsresultaat [EBIT] lag met € 8 miljoen in lijn met vorig jaar. Tebodin verwacht voor 2002 groei in omzet en resultaat.