HBG verwerft in combinatie opdracht voor spoortunnel Antwerpen

Rijswijk – CEI Construct nv en Wayss & Freytag Ingenieurbau AG – beide deeluitmakend van HBG, Hollandsche Beton Groep nv – hebben als partners in de bouwcombinatie 'THV Noord/Zuid Antwerpen' opdracht verworven voor de aanleg van een boortunnel in Antwerpen in het tracé van de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Amsterdam.

Met dit project – in opdracht van de Belgische spoorwegen [NMBS CCE Strategie & Ontwikkeling] – is een aanneemsom gemoeid van € 70 miljoen, waarvan dertig procent voor HBG. De bouwwerkzaamheden starten in mei 2001 en zullen naar verwachting eind 2004 zijn voltooid.

Het project omvat de aanleg van twee tunnelbuizen met een totale lengte van 2,5 kilometer en een doorsnede van circa 7,5 meter. Het traject bevindt zich tussen het Koningin Astridplein en het Damplein in het centrum van Antwerpen. De bouw wordt uitgevoerd volgens de hydroschild-methode, die door Wayss & Freytag is ontwikkeld voor het boren van tunnels in slappe grond. Hierbij wordt de ruimte voor de boorkop gevuld met een uit fijne klei bestaande bentoniet-slurry ter ondersteuning van het boorfront.

Naast CEI Construct en Wayss & Freytag Ingenieurbau bestaat de bouwcombinatie uit CFE/MBG – Dumez/GTM, Jan de Nul, Van Laere en Smet Tunneling.

Nadere informatie: drs. A.C. Pronk, HBG Public Relations, telefoon 070 3722121.