HBG verwerft in combinatie opdracht voor spoortunnel Soumagne

Rijswijk / Luik - Galère sa – deel uitmakend van HBG, Hollandsche Beton Groep nv, en actief als aannemer van utiliteitsbouw- en civiele werken in Wallonië – heeft in combinatie opdracht verworven voor de bouw van een 6,7 kilometer lange tunnel bij Soumagne [ten oosten van Luik].

Deze spoortunnel maakt deel uit van de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Keulen. De aanneemsom bedraagt € 145 miljoen, waarvan ruim € 35 miljoen voor Galère. Galère maakt deel uit van een bouwcombinatie met CFE, Duchêne en Bouygues France.

De tunnel is gesitueerd tussen Vaux-sous-Chèvremont [een deelgemeente van Chaudfontaine] en het plateau van Herve. De bouwwerkzaamheden gaan medio mei van start. De tunnel wordt gebouwd volgens de zogenoemde Nieuw Oostenrijkse Tunnel Methode [NATM]. Naar verwachting zal de tunnel eind 2004 gereed zijn. In de tunnel zal de snelheid van de hogesnelheidstrein 200 kilometer per uur bedragen.

Opdrachtgever is TUC RAIL. Dit engineering- en projectmanagementbureau is in 1992 opgericht door de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen [NMBS] en Transurb Consult [TUC] voor de aanleg van nieuwe spoorweglijnen en uitbreiding en modernisering van de huidige spoorwegennet.

Galère realiseert momenteel – eveneens in combinatie – voor dezelfde hogesnelheidslijn de bouw van een nieuw station in Luik, naar een ontwerp van de Spaanse architect Santiago Calatrava, die ook stations in Zürich, Lissabon en Lyon heeft ontworpen. De monumentale koepel van staal en glas overspant de sporen. Dit nieuwe station ligt 150 meter voorbij het huidige station Luik-Guillemins aan de voet van de Cointe-heuvel. Deze verplaatsing is nodig om de aanleg van rechte perrons mogelijk te maken. Voor de ontvangst van dubbele Thalys-treinen krijgt het station de beschikking over 450 meter lange perrons. Dit project heeft voor Galère een waarde van € 24 miljoen.

Recentelijk meldde HBG dat de groepsonderdelen CEI Construct nv en Wayss & Freytag Ingenieurbau AG met derden opdracht hebben verworven voor de aanleg van een boortunnel in Antwerpen in het tracé van de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Amsterdam. Hiermee is een aanneemsom gemoeid van € 70 miljoen, waarvan dertig procent voor HBG. Ook de aanleg van deze tunnel start in mei 2001 en zal naar verwachting eind 2004 zijn voltooid.

Nadere informatie: drs. A.C. Pronk, HBG Public Relations, telefoon 070 3722121.