HBG verwerft opdracht voor grote hangbrug bij San Francisco

FCI Constructors Inc [een dochteronderneming van HBG Constructors Inc] heeft in joint venture met Cleveland Bridge California Inc opdracht verworven voor de bouw van New Carquinez Bridge ten noordoosten van San Francisco, California, tussen de steden Crockett en Vallejo. De aanneemsom voor deze hangbrug bedraagt f 415 miljoen, waarvan f 270 miljoen voor HBG.

Opdrachtgever is het California Department of Transportation [Caltrans]. New Carquinez Bridge is 1.055 meter lang en hangt aan twee 124 meter hoge betonnen pylonen. Het is de grootste hangbrug die in de afgelopen veertig jaar in Amerika is aanbesteed en tevens het grootste contract in de geschiedenis van Caltrans. De nieuwe brug vervangt een brug uit 1927, die officieel werd geopend op de dag dat de Amerikaanse luchtvaartpionier Charles Lindbergh in Parijs landde. De bouw van New Carquinez Bridge start in maart 2000. De bouwcombinatie zal de brug eind 2002 opleveren. De bouwtijd bedraagt maximaal duizend dagen.

FCI werkt momenteel samen met zusteronderneming Interbeton Inc aan de versterking van de Benicia-Martinez Bridge in de directe nabijheid van New Carquinez Bridge. Dit project wordt eveneens voor Caltrans uitgevoerd in het kader van het Seismic Retrofit Program, zodat de brug vanaf het najaar 2000 voldoet aan de zwaarste normen voor aardbevingsrisico's.

HBG heeft medio 1999 de activiteiten van de Groep op de Amerikaanse markt verenigd in de groepsmaatschappij HBG Constructors Inc, gevestigd in Longmont, Colorado. HBG realiseert in de Verenigde Staten vooral omvangrijke, infrastructurele projecten. De Amerikaanse overheid investeert door het meerjarige TEA-21 programma meer dan $120 miljard in de verbetering van infrastructurele voorzieningen.

Nadere informatie: drs. A.C. Pronk, HBG Public Relations, telefoon 070 3722121