HOKA Verkeerstechniek primeur met InstantSign

’s-Hertogenbosch, 29 november 2010 - HOKA Verkeerstechniek (onderdeel van BAM Wegen) heeft recentelijk een succesvolle eerste praktijkproef uitgevoerd met InstantSign™. Tijdens de tunnelsluitingen op de A73 ter hoogte van de Koninginnelaan in Roermond werden de bewegwijzeringsborden door middel van laserlicht in plaats van tape ‘afgeplakt’. Naast het feit dat het uniek is laserlicht in het verkeer toe te passen, werd de beleving van de weggebruiker direct gemeten en dit leverde bruikbare informatie op voor de verdere ontwikkeling van InstantSign™.

InstantSign™ is een tijdelijke verkeersmaatregel die door HOKA wordt ontwikkeld en bijdraagt aan ‘Minder Hinder’ tijdens wegwerkzaamheden. Gedurende wegwerkzaamheden is het noodzakelijk enkele rijstroken of hele rijbanen af te zetten. De bestemmingen die op de bewegwijzeringsborden boven de snelweg worden weergegeven kunnen dan niet meer worden bereikt. Volgens de gebruikelijke wijze wordt de bestemming afgeplakt met tape. Nadeel van deze werkwijze is dat de weg afgezet moet worden met behulp van tijdelijke verkeersmaatregelen om de tape via een hoogwerker op het bewegwijzeringsbord te plakken. Door de tape te vervangen door laserlicht kan met ‘één druk op de knop’ vanuit de berm of op afstand een enorme tijdswinst worden behaald. Belangrijk is dat de veiligheid voor de wegwerker en weggebruiker wordt vergroot en de hinder beperkt. Zowel overdag, ’s avonds als bij verschillende weersomstandigheden is het geprojecteerde goed zichtbaar.

In overleg met Rijkswaterstaat, Provincie Limburg en Gemeente Roermond heeft HOKA, ondersteund door BAM Infraconsult, de proef voorbereid. Het doel van deze proef was het testen van de techniek in de praktijk en het meten van de beleving van InstantSign™ door de weggebruiker. Er is met groen laserlicht aan het begin van de proef een kruis op de borden geprojecteerd. Halverwege de proef is het kruis door een streep vervangen.

Gedurende drie uur zijn ongeveer 130 (van de 320) weggebruikers voor het rode verkeerslicht gevraagd hoe ze de bewegwijzering boven de weg hebben ervaren. Allereerst is het uniek te noemen dat een bedrijf als HOKA dergelijke gebruikersinformatie direct van de bron verneemt. Over het algemeen blijkt dat men laserlicht hetzelfde ervaart als het tape, men begrijpt dat het kruis of de streep betekent dat de bestemming niet te bereiken is.

Rijkswaterstaat, de Provincie en de gemeente waren enthousiast. Verder zijn bruikbare tips verkregen. Bijvoorbeeld: dat de lijnen van het kruis breder moeten zijn of dat rood laserlicht de voorkeur heeft ten opzichte van groen laserlicht. Uiteindelijk is het de bedoeling dat InstantSign™ wordt ontwikkeld met geel licht, omdat dit de voorgeschreven kleur is van tijdelijke verkeersmaatregelen. Op dit moment geeft geel laserlicht nog niet de gewenste resultaten zoals het groene. Ook wordt verder geëxperimenteerd met het projecteren van een pijl, letter of woord.

Nadere informatie: www.hoka.nl