Hoog(s)te punt betonbouw voor BAVIRO bereikt

Gouda, 8 juli 2009 - Het hoog(s)te punt is bereikt van de betonbouwwerkzaamheden voor de bouw van afvalenergiecentrale BAVIRO voor SITA ReEnergy in Roosendaal. Binnen twee weken is met behulp van de eerste fase van de glijbekisting van -5 meter naar een hoogte van bijna +35 meter gewerkt. Het consortium BAM Civiel/Von Roll Inova is the turn-key contractor voor de civiele en bouwkundige werkzaamheden en de procesinstallaties.

De glijbekisting is een continu proces van 24 uur per dag en 7 dagen in de week, waarbij voortdurend de wapening wordt gevlochten, sparingen en in te storten delen worden aangebracht, beton wordt gestort, de bekisting met hydraulische vijzels omhoog wordt gedrukt en het gestorte beton wordt afgewerkt. Met dit proces is een snelheid van circa 2,5 meter per etmaal behaald. In overleg met betontechnologen is de juiste betonmengselsamenstelling bepaald om deze snelheid te kunnen bereiken.

SITA ReEnergy vergroot met de bouw van BAVIRO de capaciteit van afvalverwerking. De nieuwe centrale krijgt een capaciteit van 290.000 ton afval per jaar en kan 275.000 MWh aan elektriciteit opwekken. De capaciteit van deze hoogrendementsinstallatie is vijf keer zo groot als de capaciteit van de huidige verbrandingsinstallatie. Als afvalbedrijf investeert SITA ReEnergy met BAVIRO in de productie van duurzame energie uit afval. Door afval te gebruiken om energie op te wekken, kunnen meer dan 70.000 huishoudens worden voorzien van elektriciteit. Van alle elektriciteit die de BAVIRO-centrale produceert, wordt 48 procent gekwalificeerd als groene stroom.

Nadere informatie: Rona Kousoureta, BAM Civiel Public Relations, telefoon (0182) 59 06 37,

e-mail: r.kousoureta@bamciviel.nl

Illustratie vrij van copyright is in hoge resolutie beschikbaar in de beeldbank op www.bam.nl/beeldbank.

Bronvermelding: De Beeldredaktie.