Inkoopconsortium voor elektrische auto's trekt nieuwe partijen aan; Formule E-team ondersteunt initiatief

(Persbericht DC-TEC:) Amsterdam, 25 november 2010 – Het inkoopconsortium voor elektrische auto’s, DC-TEC, heeft vandaag in Amsterdam zeven nieuwe grote partijen verwelkomd, waaronder Schiphol. Onder toeziend oog van Formule E-team voorzitter Maurits van Oranje zetten de nieuwe deelnemers hun handtekening. Hiermee committeren zij zich aan de aanbesteding en is DC-TEC een stap dichter bij de totstandkoming van een nationale markt voor elektrische voertuigen tegen een scherpe prijs.

Het Dutch Consortium for the Tender of Electric Cars (DC-TEC) is een van de grootste Europese initiatieven voor de grootschalige introductie van elektrische voertuigen. De initiatiefnemers hopen hiermee elektrisch rijden in Nederland steviger op de kaart te zetten. Het consortium wil een pioniersrol vervullen als het gaat om elektrische mobiliteit. ‘Elektrisch vervoer is immers een van de meest veelbelovende technologieën om de CO2 uitstoot van bedrijfswagenparken drastisch te beperken’, aldus René Seyger, partner van Roland Berger Strategy Consultants. Het strategisch adviesbureau ondersteunt DC-TEC samen met Houthoff Buruma.

Duurzame toekomst

Steeds meer Nederlandse bedrijven hebben, zowel financieel als ecologisch, belang bij een duurzame toekomst. Maurits van Oranje, voorzitter van het ‘Formule E-Team’ dat is ingesteld door de ministeries van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Infrastructuur en Milieu om betaalbaar en betrouwbaar elektrisch rijden in de komende jaren voor iedereen toegankelijk te maken: ‘De commitment die de deelnemers vandaag hebben getekend, is een belangrijke stap in de goede richting om meer toeleveranciers de stimuleren om elektrische auto’s voor Nederland te produceren. Hiermee kan Nederland internationaal meedoen met de koplopers als het gaat om duurzame mobiliteit.’

Ruim dertig bedrijven

Inmiddels hebben ruim dertig bedrijven zich aangesloten bij het consortium. Naast een aantal grote namen, zijn er ook verschillende kleinere partijen die zich aansluiten. Met alle betrokken organisaties die elektrische auto’s willen aanschaffen voor hun wagenpark, wordt vooraf overeenstemming bereikt over de specificaties. Er zullen vier typen voertuigen worden afgenomen, waaronder twee typen personenvoertuigen en twee typen commerciële voertuigen. De voertuigen zullen tenminste dezelfde functionaliteit hebben als bestaande (niet-elektrische) voertuigen, uitstoot significant en aantoonbaar beperken, en in bedrijfsvoering financieel neutraal zijn (ten opzichte van voertuigen met een conventionele verbrandingsmotor). DC-TEC verwacht volgend jaar de eerste voertuigen geleverd te kunnen krijgen.

Over DC-TEC

DC-TEC is in mei 2010 in Nederland opgericht als stichting om een openbare aanbesteding uit te schrijven naar EU-model voor de aanschaf van elektrische voertuigen (EV). Het consortium behartigt de EV-belangen van circa 30 Nederlandse organisaties: ABB, Accenture, Arval, BAM, Tata Steel, Deerns Raadgevende Ingenieurs, Delta, DHL, Dow Benelux, Dura Vermeer, Eneco, Epyon, Essent, Gemeente Rotterdam, ING, JCDecaux, Maas International, Nuon, OMC Groep, Patina, Philips, Provincie Friesland, Siemens, Schiphol, Strukton, De Rijksoverheid, Tauw, TempoTeam, The New Motion, TNT, Triodos Bank, Van Gansewinkel, Vitae en Welzorg. Voor meer informatie, zie ook www.dc-tec.com.

Over het Formule E-Team

De overheid investeert in duurzame mobiliteit zodat de lucht schoner wordt, de CO2-uitstoot afneemt, het milieu wordt gespaard, en dat reductie van het gebruik van fossiele brandstoffen wordt beoogd. Onderdeel hiervan is dat betaalbaar en betrouwbaar elektrisch rijden in de komende jaren voor iedereen toegankelijk wordt. Het Formule E-team schept hiervoor de voorwaarden. Het team realiseert doorbraken in onder meer infrastructuur, accu's en beschikbaarheid. In het Formele E-team werken bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid samen onder voorzitterschap van Maurits van Oranje. Voor meer informatie, zie ook www.formuleeteam.nl.

Nadere informatie: DC-TEC, Suzanne Fassaert, info@dc-tec.nl.