Intentie-overeenkomst 103 zeer energiezuinige woningen in Columbuskwartier, Almere

(Persbericht BAM Vastgoed, Ballast Nedam Ontwikkelingsmaatschappij en Deltaforte/ Woningstichting Rochdale:) Almere, 17 juni 2008 – BAM Vastgoed, Ballast Nedam Ontwikkelingsmaatschappij en Deltaforte/ Woningstichting Rochdale hebben de intentie-overeenkomst getekend voor het Columbuskwartier in Almere. Dit project omvat 103 woningen, waarvan 77 rijwoningen van twee bouwlagen met een plat dak, 14 hoekwoningen van drie bouwlagen met een platdak en 12 rug-aan-rug woningen voor jongerenhuisvesting. Het project is uniek, omdat de woningen worden gebouwd conform de Passiefhuis-technologie.

De term Passiefhuis staat voor zeer goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen, die het hele jaar door een comfortabel binnenklimaat kennen met een energie-efficiënt verwarmingssysteem en zonder de toepassing van actieve koeling. Het Passiefhuis-project in het Columbuskwartier is de eerste grootschalige toepassing van dit concept in Nederland.

De woningen zijn voor een deel gesitueerd langs het zogenoemde kinderpad, een autovrij pad dat door Almere Poort slingert. Een opvallend element in het ontwerp van de woningen zijn de geïntegreerde PV-panelen. Elk woning is voorzien van veertien PV-panelen, geplaatst aan de voorgevel op een pergolaconstructie op het platte dak.

De overeenkomst wordt gesloten vanuit VOF De Vijfde Stad, een samenwerkingsverband van BAM Vastgoed en Ballast Nedam Ontwikkelingsmaatschappij.