Interbuild verwerft opdracht hoofdzetel Europese Raad in Brussel

Bunnik, 17 juni 2010 - Interbuild nv - werkmaatschappij van Koninklijke BAM Groep nv, actief op de utiliteitsbouwmarkt van Vlaanderen en Brussel - heeft in combinatie opdracht verworven voor de bouw van de hoofdzetel van de Europese Raad. Het betreft uitbreiding en renovatie van Résidence Palace, aan de Wetstraat in het hart van de Europese wijk van Brussel. De projectsom bedraagt circa € 180 miljoen, waarvan zeventig procent voor Interbuild.

Opdrachtgever is Regie der Gebouwen. Interbuild werkt samen met Cegelec (onderdeel van de Franse groep Vinci) en het Belgische bedrijf ITB, die een groot deel van de technische installaties verzorgen. De bouwcombinatie zal het project naar verwachting in 2013 voltooien.

De hoofdzetel van de Europese Raad is een combinatie van nieuwbouw en renovatie van blok A van Résidence Palace en omvat circa 45.000 m² kantoor- en vergaderruimte en 15.000 m² onderbouw. Résidence Palace is tussen 1923 en 1926 gebouwd als luxe appartementencomplex. De gevels, ingangpartijen en de corridor op de begane grond zijn uitgevoerd in art deco-stijl.

Het ontwerp is in handen van het vermaarde Belgische architectenbureau Philippe Samyn & Partners, in samenwerking met Valle Progettazioni uit Italië en Buro Happold Ltd uit het Verenigd Koninkrijk. Kenmerkend voor het ontwerp is een grote glazen kubus met daarin een bolvormig bouwdeel, waarin conferentiezalen, een perszaal, cafetaria en restaurant worden gesitueerd. De kubus is via passerellen verbonden met het aangrenzende Justus Lipsius-gebouw, waarin de Europese Raad zetelt. Het duurzame karakter van het gebouw wordt onderstreept met de bekroning van pv-panelen.In 2009 werd het ontwerp onderscheiden met de Green Good Design Award, een prestigieuze prijs van het Chicago Athenaeum (Museum of Architecture and Design) en The European Centre for Architecture Art Design and Urban Studies.

Nadere informatie:

• Pers: Drs. A.C. Pronk, (030) 659 86 21