Materieelwerf HBG Civiel naar andere locatie in Amsterdam

HBG Civiel heeft overeenstemming bereikt met het Stadsdeel Amsterdam-Noord over een nieuwe vestigingsplaats voor de materieelwerf aan het IJ op het Cornelis Douwesterrein.

De service unit Materieel van HBG Civiel moet in verband met ontwikkelingsplannen van de gemeente de huidige locatie aan de Distelweg verlaten. HBG is hier sinds 1917 gevestigd en voelt zich sterk met Amsterdam-Noord verbonden.

De voorbereidingen voor de verplaatsing van de materieelwerf hebben ongeveer drie jaar in beslag genomen. HBG Civiel Materieel heeft namelijk voor de bedrijfsactiviteiten een perceel van 2,5 hectare nodig met zeegaand water. Regelmatig transporteert HBG zwaar materieel, zoals funderingsmachines, naar projecten in het verre buitenland. Voorts stelt de onderneming als voorwaarde, dat er goede toegangswegen naar het terrein leiden en dat in de omgeving geen woningen staan. De nieuwe locatie aan het IJ voldoet aan deze eisen en beschikt bovendien over een insteekhaven voor offshore-werkzaamheden.

HBG Civiel begint in april 2001 met de nieuwbouw, mits de benodigde vergunningen tijdig worden verkregen. De verhuizing vindt plaats aan het eind van 2001. Op de nieuwe locatie beschikt HBG Civiel Materieel over een zeer moderne werkplaats met een uiterst efficiënte indeling. Bij het ontwerp – verzorgd door de afdeling Engineering van zusteronderneming HBG Bouw en Vastgoed – is speciale aandacht besteed aan Arbo-omstandigheden. Op het terrein wordt een speciale afvalstraat aangelegd, waar alle verschillende afvalstromen worden verzameld.

HBG Civiel Materieel, met vestigingen in Amsterdam en Utrecht, is verantwoordelijk voor aankoop, inzet, beheer en logistiek van wegenbouwmaterieel, funderingsmaterieel, bouwplaatsmaterieel en tijdelijke bouwaansluitingen.

Nadere informatie: Ir. J. Ligterink, directeur HBG Civiel Materieel, telefoon: 020 4946868.