Middendeel Brug 2001 geplaatst

HBG Steel structures begint vandaag met het plaatsen van de 30 meter lange middensectie van Brug 2001.

Deze brug maakt deel uit van de belangrijkste toegangsweg naar de nieuwe Amsterdamse woonwijk IJburg. De middensectie is op twee pontons vanaf de werf van HBG Steel structures in Schiedam naar de locatie getransporteerd. De montage vergt enkele dagen.

HBG Civiel bouwt Brug 2001 in opdracht van het Gemeentelijk Grondbedrijf Amsterdam naar het ontwerp van Nicolas Grimshaw en Partners. De aanneemsom bedraagt f 61 miljoen.

HBG Steel structures fabriceert en monteert de stalen bovenbouw. De brug heeft een lengte van 230 meter en een breedte van 34 meter en bestaat uit twee boogbruggen elk met een overspanning van 75 meter met daartussen de middensectie. Het dek wordt gevormd door twee, ruim 15 meter brede brugdelen, die met hangstangen aan de boogconstructie worden bevestigd. Beide brugdekken bestaan uit een betonnen rijvloer op een draagconstructie van stalen liggers.

De staalconstructie van de middensectie wordt gevormd door drie naar onder uitgebouwde boogspanten met horizontale drukbuizen, dwarsdragers en vier einddwarsdragers. HBG Steel structures werkt momenteel op de werf in Schiedam aan de twee stalen boogbruggen, die in september zullen worden geplaatst. De brug wordt in 2001 opgeleverd.

Nadere informatie:

• HBG Steel structures: Koos Krispijn, telefoon 010 4279310