Montage stalen spanten voor zuidtribune Arena Auf Schalke in Gelsenkirchen

HBM Bau GmbH, een Duitse dochteronderneming van HBG, realiseert in Gelsenkirchen voor de Duitse Bundesligaclub Schalke '04 een multifunctioneel stadion met 52.000 zitplaatsen.

De tribunes worden opgebouwd uit geprefabriceerde betonelementen. De zuidtribune – waaronder het speelveld het stadion in- en uitschuift – rust op een zware stalen constructie. Hiervoor hangt Donges Stahlbau GmbH uit Darmstadt drie stalen spanten in, die ter plaatse aan elkaar worden gemonteerd. De spanten maken deel uit van een stalen vakwerkconstructie, waarop de geprefabriceerde tribune-elementen voor de tweede ring worden geplaatst. De spanten zijn ruim 80 meter lang en wegen elk 300 ton.

De contractwaarde van Arena Auf Schalke bedraagt voor HBG circa DM 270 miljoen. Opdrachtgever is FC Schalke '04 Beteiligungs-GmbH & Co und Immobilienverwaltungs-KG. Wayss & Freytag – eveneens deel uitmakend van HBG – verzorgt de ruwbouw en een deel van de afbouw. HBG zal de arena, die wordt overdekt met een beweegbaar dak, in augustus 2001 opleveren.