Nederlands bedrijfsleven onderstreept belang Nationaal Energie Akkoord; prins Carlos schrijft namens bedrijven open brief aan SER-onderhandelaars

Nationaal Energie Akkoord

(Persbericht Nederland Krijgt Nieuwe Energie:) Amsterdam,19 juni 2013 - Middels een open brief* aan alle SER onderhandelaars, benadrukt een aantal toonaangevende Nederlandse bedrijven en organisaties het grote belang van een Nationaal Energie Akkoord. Prins Carlos de Bourbon de Parme, voorzitter van de stichting Nederland Krijgt Nieuwe Energie, nam het initiatief tot de open brief. Onder meer AkzoNobel, DSM Nederland, Philips, Koninklijke BAM Groep, Imtech, Royal HaskoningDHV en Triodos Bank steunen de oproep tot een krachtig nationaal akkoord.

Ruim veertig partijen, van VNO-NCW tot milieuorganisaties, onderhandelen momenteel in SER-verband over een Nationaal Energie Akkoord dat Nederland voor het eerst in de geschiedenis een lange termijn beleid moet geven op het gebied van energie.

De complexe onderhandelingen verkeren in een cruciale fase; het akkoord zal begin juli van dit jaar moeten zijn bereikt. Met de open brief benadrukken de organisaties het belang van een succesvol akkoord voor de Nederlandse economie.

Prins Carlos: ‘De onderhandelaars zijn met een formidabele inspanning bezig, want er liggen legio tegenstrijdige belangen op de diverse tafels. De brief is dan ook bedoeld als 'hart onder de riem' voor alle onderhandelaars, die hopelijk het grotere doel voor ogen houden: een gezonde en groeiende Nederlandse economie.’

*Open brief aan de SER-onderhandelaars

19 juni 2013, Austerlitz

Geachte SER-onderhandelaars,

U staat op het punt geschiedenis te schrijven met een uniek Nationaal Energieakkoord. Natuurlijk wegen de laatste loodjes het zwaarst, maar de beloning is dan ook navenant: de Nederlandse economie heeft het akkoord juist nu keihard nodig.

Op uw onderhandelingstafels liggen grote kansen voor de BV Nederland. Een stabiel en gezond investeringsklimaat voor energiebesparing en duurzame energie zal een groene
groei impuls geven aan onze economie. Dat is goed voor onze werkgelegenheid en onze internationale concurrentiepositie.

De onderstaande organisaties hebben grote waardering voor uw inspanningen en zien uit naar een krachtig Nationaal Energieakkoord.

Veel succes in de komende weken!

ZKH Prins Carlos de Bourbon de Parme,

Voorzitter Nederland Krijgt Nieuwe Energie, mede namens de volgende bedrijven en organisaties:

Organisaties