Nog één keer open dag in de Sluiskiltunnel: 20 mei van 15.00 tot 21.00 uur

Terneuzen, 12 mei 2015 - Op woensdag 20 mei heeft iedereen nog één keer de kans om lopend de Sluiskiltunnel te bekijken. Dan stellen de BV KKS en bouwcombinatie BAM-TBI de tunnel nog één keer open voor het publiek. Na de laatste inspecties gaat de tunnel op 23 mei open voor het verkeer.

Op 20 mei is iedereen tussen 15.00 en 21.00 uur van harte welkom om het eindresultaat van het project Sluiskiltunnel te zien. Bezoekers worden ontvangen met koffie en een boorkoek. Zij kunnen een stuk de noordbuis van de tunnel inlopen en een kijkje nemen in een dwarsverbinding. Een fototentoonstelling brengt de bouw in al zijn facetten in beeld en zij kunnen zich op foto laten vereeuwigen met de boormachine. Medewerkers van de Sluiskiltunnel geven uitleg over het project. Daarnaast zijn ook tunnelwachten van de Westerscheldetunnel aanwezig en geeft de brandweer uitleg over wat zij in geval van een incident in de tunnel kunnen doen. In de zuidbuis wordt de film van de officiële opening van 19 mei vertoond.

Praktisch

Bezoekers kunnen hun auto of fiets parkeren bij de Skidome, Zeelandlaan 3 in Terneuzen. Vanaf daar vertrekken pendelbussen naar de tunnel. In verband met veiligheid is het alléén mogelijk om met de pendelbus naar de tunnel te gaan.

Achtergrond

De huidige draaibrug bij Sluiskil is een belangrijke verbinding over het Kanaal van Gent naar Terneuzen voor het weg- en treinverkeer. De brug staat gemiddeld 23 keer per dag open en is een knelpunt voor het weg- en vaarwegverkeer. Daarom komt er een tunnel die het Kanaal Gent - Terneuzen kruist, de Sluiskiltunnel. De huidige brug over het kanaal blijft in gebruik voor langzaam verkeer zoals (brom)fietsers en landbouwvoertuigen, treinverkeer en bestemmingsverkeer. De tunnel gaat op 23 mei open voor het verkeer.

De Sluiskiltunnel heeft twee geboorde buizen van elk 1.145 meter, die op het diepste punt 34 meter beneden NAP komen te liggen. De diameter van de buizen is aan de buitenzijde circa elf meter. Daarnaast wordt in totaal zes kilometer nieuwe weg aangelegd met twee ongelijkvloerse aansluitingen op het bestaande wegennet.

Nadere informatie: Hanneke Blok, senior communicatieadviseur, (0115) 64 76 68.