Noordbuis Sluiskiltunnel op de helft; Boorbara heeft 282 tunnelringen gebouwd

Terneuzen, 2 april 2013 - Vandaag bereikte Boorbara, de boormachine die de Sluiskiltunnel bouwt, een bijzondere mijlpaal: ze plaatste de 282ste tunnelring. Daarmee is de noordbuis voor de helft geboord. Sinds de start van de bouw eind januari boorde Boorbara 570 meter. De verwachting is dat de tweede helft van de tunnel iets sneller wordt aangelegd.

Het diepste punt is inmiddels gepasseerd. De boor werkt nu onder het Kanaal van Gent-Terneuzen in het Oligocene, glauconiet-houdend zand. Over twee maanden komt Boorbara boven in de ontvangstschacht aan de westzijde van het kanaal.

Achtergrond

De huidige draaibrug bij Sluiskil is een belangrijke verbinding over het Kanaal Gent-Terneuzen voor het weg- en treinverkeer. Deze brug over het kanaal staat gemiddeld 23 keer per dag open en is een knelpunt voor het weg- en vaarwegverkeer. Daarom komt er een tunnel die het Kanaal Gent-Terneuzen kruist, de Sluiskiltunnel. De huidige brug over het Kanaal Gent-Terneuzen blijft in gebruik voor langzaam verkeer, zoals (brom)fietsers en landbouwvoertuigen, treinverkeer en bestemmingsverkeer.

De Sluiskiltunnel krijgt twee geboorde buizen van 1.140 en 1.150 meter lengte, die op het diepste punt 34 meter beneden NAP komen te liggen. De diameter van de buizen bedraagt aan de buitenzijde circa elf meter. De nieuwe verbinding is in totaal zes kilometer lang met twee grote nieuwe aansluitingen. De BV Kanaalkruising Sluiskil is verantwoordelijk voor de planning, het budget en is opdrachtgever voor de bouwcombinatie BAM-TBI. Combinatie BAM-TBI wordt gevormd door vier werkmaatschappijen die deel uitmaken van de twee Nederlandse aannemers, Koninklijke BAM Groep nv te Bunnik en TBI Holdings BV te Rotterdam. Volgens de planning van de aannemer zal het gehele project in de zomer van 2015 worden opgeleverd.

Nadere informatie: Jan van Gorp, manager Marketing & Communicatie, j.vangorp@sluiskiltunnel.nl