Ontwikkeling uniek woongebied nabij Amsterdam kan beginnen: Bloemendalerpolder

(Persbericht Bloemendalerpolder): Weesp/Muiden, 15 november 2012 - De samenwerkings- en uitvoeringsovereenkomst (SUOK) en het Ruimtelijk kader voor de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder, gelegen tussen Muiden en Weesp, zijn door alle betrokken publieke en private partijen ondertekend.

Kern van de gemaakte afspraken in de SUOK is dat de publieke partijen de kwaliteitseisen voor de gebiedsontwikkeling stellen en bewaken. De private partijen nemen de ontwikkeling en exploitatie van de Bloemendalerpolder voor hun rekening. Onderdeel van de SUOK zijn tevens constructieve afspraken met betrekking tot inpassing van de nieuwe A1, luchtvaart en de nabijheid van luchthaven Schiphol.

Het sluiten van de overeenkomst is bijzonder in deze tijd van crisis in de woningbouw. Het getuigt van vertrouwen in de toekomst en het betekent dat een begin kan worden gemaakt met de geleidelijke ontwikkeling van een uniek landelijk woon- en recreatiegebied middenin de Randstad op een steenworp afstand van Amsterdam.

Zowel publieke als private partijen zijn blij met de afspraken. Gedeputeerde Tjeerd Talsma van de Provincie Noord-Holland is trots op het bereikte resultaat. Hij benadrukt vooral de goede rolverdeling die tussen partijen is afgesproken: ‘Ieder zit nu in zijn eigen rol. Dat past bij de huidige tijd. De publieke partijen stellen de kwaliteitseisen en het is aan de ondernemersgeest van de ontwikkelaars om tot de mooiste inrichting met huizen, groen en water te komen.’

Dat laatste gaan de private partijen zeker doen. Volgens Harm Janssen (Bouwfonds) gaan ze met enthousiasme aan de slag: ‘Wij zijn blij met deze overeenkomst. We zien de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder als een prachtige uitdaging. We gaan er voor zorgen dat natuur, recreëren en wonen fijnmazig op elkaar worden afgestemd. Let op mijn woorden: het wordt een bijzondere en gewilde woonomgeving!’

Inmiddels worden de voorbereidingen getroffen voor een bestemmingsplan voor de Bloemendalerpolder. De planning is erop gericht dat medio 2016 de eerste paal voor de woningbouw geslagen kan worden.

Enkele van de belangrijkste afspraken tussen publieke en private partijen zijn, dat:

• er plaats is voor maximaal 2.750 woningen;

• er aan de Vechtoever geen woningen worden gebouwd;

• de woningen zo ver mogelijk van de te verleggen A1 worden gebouwd;

• er zo aan de noordzijde van de bebouwing een robuuste groenstructuur ontstaat;

• een deel van de woningen bereikbaar zal zijn voor lagere inkomens.

Meer details over de gemaakte afspraken staan in de beknopte samenvatting van de SUOK die als bijlage bij dit persbericht gaat. De complete SUOK is te vinden op de website van het project de Bloemendalerpolder (www.bloemendalerpolder.com).

Het project Bloemendalerpolder is een samenwerking tussen overheden en marktpartijen. De publieke partijen zijn de provincie Noord-Holland, de gemeenten Weesp en Muiden, het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en het Rijk, vertegenwoordigd door het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB). De private sector wordt vertegenwoordigd door de projectontwikkelaars AM, Ymere, Adriaan van Erk, Van Wijnen Groep, Bouwfonds Property Development en Blauwhoed Eurowoningen.

De Bloemendalerpolder ligt op het grondgebied van de gemeenten Muiden en Weesp. Het gebied bestaat nog vooral uit cultuurlandschap met langgerekte kavels veenweidegrond. In de toekomst wordt hier een gebied ontwikkeld waarin natuur, recreëren en wonen fijnmazig op elkaar zijn afgestemd. Zie voor meer informatie: www.bloemendalerpolder.com

Voor vragen over dit persbericht kunt u contact opnemen met de woordvoerder van het project Bloemendalerpolder, Math de Vaan.