Peel Ports gunt bouwcombinatie BAM - Van Oord opdracht containerterminal Liverpool2

Containerterminal Liverpool2

Camberley / Liverpool, 7 augustus 2013 – Een bouwcombinatie, gevormd door BAM Nuttall (het Britse infrabedrijf van Koninklijke BAM Groep) en Van Oord heeft een opdracht verworven ter waarde van ruim € 85 miljoen (£75 miljoen) van Peel Ports voor de aanleg van een nieuwe containerterminal in de monding van de Mersey bij Liverpool. Na voltooiing zal de nieuwe overslagfaciliteit geschikt zijn voor enkele van ‘s werelds grootste containerschepen (tot 13.500 TEU), waarvan er twee tegelijk kunnen afmeren. De containerterminal zal in 2015 in gebruik worden genomen.

In het kader van de door de joint venture uit te voeren werkzaamheden zal BAM Nuttall een kademuur van 854 meter lengte, alsmede het kraanspoor, ontwerpen en bouwen. Bovendien is BAM Nuttall verantwoordelijk voor de infrastructurele voorzieningen, zoals de aanleg van een nieuwe weg, terreinverharding en omheining. Van Oord zal zachte grond verwijderen, zowel door toepassing van Van Oords waterinjectietechniek, als door inzet van de backhoe Goliath, de grootste drijvende graafbak van Europa.

Voor de aanleg van het nieuwe containerterrein zal Van Oord met een sleephopperzuiger grond baggeren in de rivier Mersey, waarna een snijkopzuiger de insteekhaven baggert. Het gebaggerde materiaal wordt gebruikt om de grond aan te vullen. Wicks, een dochteronderneming van Van Oord, zal verticale drainage aanbrengen om de met water verzadigde grond te consolideren en de bodemstabiliteit te verbeteren.

Nadere informatie:

• BAM: Arno C. Pronk, (030) 659 86 21;

• Van Oord: Robert de Bruin, (088) 826 82 34.