Project Emerald zorgt voor honderden nieuwe woningen rond E-Buurt

Nieuwe wijk in Amsterdam Zuidoost wordt ingevuld

Amsterdam, 7 maart 2016 - Emerald, de nieuw woonwijk tusen Daalwijkdreef en Egoli (E-buurt) in Zuidoost, krijgt steeds meer vorm. Nog deze maand worden 76 woningen uit fase één (36 koop- en veertig vrije sector huurwoningen) opgeleverd. Daarnaast is wegens een voorspoedige verkoop en verhuur de bouw van de tweede fase ook al in volle gang. Dit alles is aanleiding voor een feestelijke bijeenkomst. Gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM, vermogensbeheerder Syntrus Achmea Real Estate & Finance en Stadsdeel Zuidoost houden op dinsdag 22 maart om 15.00 uur een officiële handeling voor bewoners  en andere betrokkenen op de bouwplaats aan de Egoli.

Tijdens deze bijeenkomst verrichten Urwin Vyent, (portefeuillehouder Stadsdeel Zuidoost), Henk Jagersma (directievoorzitter Syntrus Achmea Real Estate & Finance) en Ronald Huikeshoven (directeur AM Noordwest) gezamenlijk de officiële handeling. De oplevering van de tweede fase (veertig koopwoningen en zestig vrije sector huurwoningen) is volgens planning na de zomer van 2016. Alle woningen in de eerste en tweede fase zijn verkocht. Deze maand is gestart met de verhuur van de zestig woningen in de tweede fase.

Afwisselende woonsferen

Kenmerkend voor Emerald zijn de afwisselende woonsferen met een grote variatie in kleur- en materiaalgebruik. Zowel de ontwerpen als de woonsferen zijn geheel volgens het businessmodel I AM YOU van AM tot stand gekomen. Via crowdsourcing zijn deze afgestemd op de wensen van toekomstige bewoners. Het ontwerp komt van Steenhuis Bukman Architecten. Het plan omvat 76 koopwoningen, waaronder 46 rij- en hoekwoningen, 24 twee-onder-een-kapwoningen, zes appartementen en vijf vrije kavels. Daarnaast worden honderd vrije sector huurwoningen gerealiseerd in het middeldure segment. Syntrus Achmea Real Estate & Finance neemt deze woningen in portefeuille namens haar klanten. De bouw van zowel de koop- als de huurwoningen is in handen van BAM Woningbouw. Zie voor meer informatie over Emerald www.woneninemerald.nl. Meer informatie over de huurwoningen staat op www.hureninemerald.nl.

Mooie stap in vernieuwing van Zuidoost

Urwin Vyent noemt de bouwontwikkelingen binnen Emerald ‘weer een mooie stap in de vernieuwing van Zuidoost. De afgelopen jaren zijn duizenden woningen gesloopt, vernieuwd of gerenoveerd. Daarmee is ons stadsdeel steeds populairder geworden onder eigen inwoners en voor nieuwkomers. Die zien ook dat het in Zuidoost goed wonen, werken en leven is. Betaalbaar, met veel voorzieningen in de directe omgeving en dicht bij groen buitengebied én centrum van Amsterdam. Ik ben daar trots op.’

Henk Jagersma: ‘Eengezinswoningen in de vrije sector huur zijn schaars Amsterdam. Wij zijn om die reden verheugd dat wij honderd woningen op deze unieke plek in de stad kunnen toevoegen aan de beleggingsportefeuilles van onze opdrachtgevers. Pensioenfondsen beleggen graag in woningen, omdat ze daarmee verzekerd zijn van een duurzaam, stabiel rendement. De samenwerking met AM heeft ervoor gezorgd dat er meer keus is uit koop- en huurwoningen in Emerald.’

‘Het succes van Emerald is grotendeels te danken aan de co-creatie met belangstellenden en beleggers. Het vroegtijdig afstemmen van de plannen, ontwerpen en woonsferen met potentiële kopers en onze partners heeft geleid tot een voorspoedige verkoop van de woningen en een woonmilieu dat beantwoordt aan de wensen van de toekomstige bewoners’,  aldus Ronald Huikeshoven.

Over AM

Inspirerende en duurzame leefomgevingen bedenken en ontwikkelen, dat is de passie van AM. Met ons business Model ‘I AM YOU’ werken wij samen met belanghebbenden op basis van conceptuele kracht, innovatie en co-creatie. Wij doen dit betrokken, creatief, daadkrachtig, transparant en vol bezieling. Duurzaamheid is daarbij een integraal onderdeel van onze projecten. In samenwerking met overheden, vastgoedbeleggers, woningcorporaties, maatschappelijke organisaties en consumenten ontstaan hierdoor bijzondere en kwaliteitsrijke gebieden om in te wonen, werken, winkelen en recreëren. AM, onderdeel van Koninklijke BAM Groep, zorgt hiermee voor kwaliteit van ruimte én kwaliteit van leven.

Over Syntrus Achmea Real Estate & Finance

Syntrus Achmea Real Estate & Finance financiert, ontwikkelt en investeert in vastgoed en hypotheken in opdracht van pensioenfondsen en andere institutionele beleggers.  In totaal beheren we circa 16 miljard euro voor meer dan 60 klanten. Wij staan voor verantwoorde rendementen, duurzaamheid, kwaliteitsvastgoed en transparantie. Wij zijn marktleider in woningbeleggingen, winkelbeleggingen en hypotheekbeleggingen en bieden daarnaast de mogelijkheid om te beleggen in zorgvastgoed, internationaal vastgoed en kantoorbeleggingen. Wij onderscheiden ons door ons full service aanbod en onze uitgebreide ervaring in het beheer van hypotheek- en vastgoedbeleggingen in verschillende fondsstructuren en separate accounts voor institutionele beleggers.

Nadere informatie:

Zie ook www.woneninemerald.nl en www.am.nl.

Illustraties in hoge resolutie zijn te downloaden op www.am.nl (actueel > illustraties).