Roetfilter voor BAM-bedrijfswagens

Bunnik, 28 februari 2007 – Leaseorganisatie Athlon zal het bedrijfswagenpark van BAM – als eerste in Nederland – voorzien van een roetfilter. De inbouw heeft betrekking op de circa 1.400 bedrijfswagens. Het betreft vooral bestelwagens en busjes waarbij plaatsing van een retrofit-roetfilter technisch mogelijk is en die nog minimaal achttien maanden door BAM worden geleast. Plaatsing van een roetfilter zorgt voor een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van fijnstof.

Athlon Car Lease heeft onlangs bekend gemaakt het initiatief te nemen om bij alle dieselauto's in het wagenpark van Athlon en De Lage Landen Translease een retrofit-roetfilter in te bouwen. Beide organisaties beheren een vloot van circa 115.000 wagens, waarvan de helft in aanmerking komt voor inbouw van een retrofit-roetfilter.

BAM beschikt over een van de grootste wagenparken van Nederland. In samenwerking met de leasemaatschappijen en de brandstofleverancier is in 2006 onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de zowel de bedrijfs- als de personenwagens te voorzien van roetfilters. Tevens is onderzoek gedaan naar het gebruik van zwavelvrije benzine of zwavelarme diesel. Op basis van de onderzoeksresultaten zullen in 2007 ook voor de personenwagens nadere keuzes worden gemaakt.

Nadere informatie:

drs. A.C. Pronk, (030) 659 86 21.