Siemens en BAM Nuttall verwerven raamwerkcontract voor energietransportnetwerk Schotland

Bunnik, 11 april 2013 - Een joint venture, gevormd door de divisie Power Transmission van Siemens Transmission & Distribution Ltd en BAM Nuttall Ltd, heeft een omvangrijk raamwerkcontract verworven van Scottish Hydro Electric Transmission PLC (SHE Transmission), de beheerder van het elektriciteitstransportnetwerk voor de Britse elektriciteitsproducent SSE.

De werkzaamheden omvatten de bouw van vijf transformatorstations. Siemens en BAM zijn verantwoordelijk voor het gehele traject, met inbegrip van het ontwerp, de fabricage, de bouw en de ingebruikstelling van de nieuwe locaties. Het raamwerkcontract heeft een looptijd van vijf jaar met de mogelijkheid voor een verlenging van vier jaar. De potentiële contractwaarde bedraagt circa € 250 miljoen (£ 200 miljoen).

Het raamwerkcontract (Lot 3) maakt deel uit van een ingrijpende verbetering van de transportinfrastructuur door SHE Transmission om verdere ontwikkeling van onder meer on- en offshore windmolenparken mogelijk te maken. Deze initiatieven zijn essentieel voor het terugdringen van de CO2-emmissie in Schotland.

De toekenning van dit contract geeft een vervolg aan de succesvolle samenwerking tussen Siemens en BAM voor de realisering van het BritNed-convertorstation in Kent in 2009, alsmede bij soortgelijke projecten in Nederland en Duitsland.

De Siemens-BAM joint venture erkent de belangrijke rol van lokale toeleveranciers om dit project te realiseren. De joint venture heeft zich geregistreerd bij het inkoopportal van SSE, genaamd Open4Business. Dit maakt het de joint venture mogelijk om vroegtijdig de mogelijkheden voor de toelevering van diensten en materialen bekend te maken, zodat lokale bedrijven optimaal betrokken blijven bij het project.

Siemens en BAM zijn inmiddels met de voorbereidingen van het project begonnen. De eerste bouwwerkzaamheden gaan later in 2013 van start. De werkzaamheden lopen door tot 2018.

Nadere informatie:

• pers: A.C. Pronk, (030) 659 86 21;

• analisten: P.R.E. Snippe, (030) 659 87 07.