SITA versterkt haar recyclingstrategie in Nederland met de bouw van een afvalenergiecentrale in Roosendaal

(Persbericht SITA Nederland & Vlaanderen/Brussel:) Arnhem, 14 mei 2008 - Als onderdeel van haar verwerkingsstrategie heeft SITA, als vooraanstaand Europese speler op het gebied van het inzamelen en recyclen van afvalstromen, besloten om een moderne, hoogrendements, afvalenergiecentrale in Nederland te bouwen.

SITA legt zich in haar strategie toe op het recyclen en nuttig toepassen van afvalstromen door grondstoffen uit deze stromen terug te winnen. Met de realisatie van deze installatie is het mogelijk om vooral de eigen volumes afval uit recycling- en sorteerprocessen, die niet verder geschikt zijn voor verdere sortering en huisvuil op een efficiënte en duurzame manier toe te passen. Deze installatie, met de naam "BAVIRO", heeft een capaciteit van 290.000 ton afval op jaarbasis en kan 30 Megawatt opwekken. We spreken hier over een hoog rendementsinstallatie. In Nederland en Europa behoort deze installatie tot de beste in haar soort. Dit vermogen is voldoende om meer dan 70.000 huishoudens permanent te voorzien in de elektriciteitbehoefte. Door afval te gebruiken om energie op te wekken wordt een actieve bijdrage geleverd aan het terugdringen van de uitstoot van CO2.

"Voor SITA is de realisatie van BAVIRO een zeer goede aanvulling op onze strategie om in de gehele afvalketen aanwezig te zijn. Het terugwinnen van waardevolle grondstoffen uit afvalstromen zie ik als onze missie", aldus Adriaan Visser, CEO van SITA Nederland & Vlaanderen/Brussel. "Wanneer wij hiernaast ook nog eens de niet verder te gebruiken residuen kunnen aanwenden om duurzame energie op te wekken en daarmee onze keten te sluiten, zie ik dat als een groot voordeel!"

De installatie wordt gebouwd volgens de laatste beproefde technieken en voldoet hiermee ruimschoots aan de strenge milieueisen van de Nederlandse en Europese overheid. Dit is volledig in lijn met de, op duurzaamheid gerichte, strategie van SITA. Het uitgangspunt hierbij is om de effecten van onze activiteiten voor het milieu en de omgeving zo veel mogelijk te beperken.

De bouw van de installatie zal per direct worden gestart. De doelstelling is om eind 2010, begin 2011 de installatie in productie te nemen. Met de realisatie van dit project is een investering gemoeid van meer dan 180 miljoen euro.

Dit project wordt gerealiseerd in samenwerking met onze partner BVR, een speciaal daartoe opgericht Consortium gevormd door BAM Civiel bv en Von Roll Umwelttechnik AG. Genoemd Consortium heeft een ervaring van 18 jaar opgebouwd in Nederland met vergelijkbare installaties.

SITA Nederland & Vlaanderen/Brussel

SITA telt ruim 3.500 medewerkers en heeft een jaaromzet van ruim € 630 miljoen in Nederland en Vlaanderen. SITA is in Nederland en Vlaanderen/Brussel actief op het gebied van afvalinzameling, -recycling en -verwerking en is één van de belangrijkste ondernemingen op de afvalmarkt in de Benelux.

Op jaarbasis wordt ongeveer 3,9 miljoen ton afval ingezameld, zowel in de commerciële als industriële sector, als in het overheidssegment. Daarnaast vinden activiteiten plaats op het gebied van rioolreiniging en -inspectie, veegwerkzaamheden, kolkenzuigen, recycling en eindverwerking. De strategie van SITA is erop gericht de volledige keten van afvalinzameling en -verwerking voor haar opdrachtgevers te kunnen verzorgen vanuit de positie van full-service dienstverlener.

SITA Nederland & Vlaanderen/Brussel maakt deel uit van de internationale SITA-groep, onderdeel van SUEZ. SUEZ is een internationale en industriële dienstengroep die actief betrokken is bij duurzame ontwikkeling. Ze reikt plaatselijke overheden en particulieren innovatieve oplossingen aan voor energie en milieu. De activiteiten rond milieu en water zijn ondergebracht in de divisie SUEZ Environment en activiteiten rond energie in de divisie SUEZ Energy.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Charles de Klerk, woordvoerder SITA Nederland & Vlaanderen/Brussel Tel. 31 (0) 26 400 14 51.