Sloop Vollenhoverbrug gestart; tijdelijke brug en voorziening voor fietsers

(Persbericht provincie Flevoland / Combinatie Vollenhoverbrug:) Lelystad, 17 oktober 2011 - Gedeputeerde Jaap Lodders gaf het startsein voor de sloop van de Vollenhoverbrug met het weghalen van de eerste laag asfalt op maandag 17 oktober 2011. Er is een tijdelijke brug geplaatst voor auto- en fietsverkeer. Volgende week starten de voorbereidingen voor de bouw van de nieuwe brug.

‘En er komt een doorgang voor fietsers onder de brug’, meldt gedeputeerde Jaap Lodders, ‘aan de kant van Noordoostpolder, zodat fietsers op de dijk niet de rijbaan hoeven over te steken om het fietspad te vervolgen. De fietsonderdoorgang is nu in de plannen opgenomen, mede door de geluiden uit Vollenhove. Tijdens de informatiebijeenkomsten van afgelopen zomer hebben inwoners en belangenvereniging Vollenhove er bij de provincie op aangedrongen de fietsoversteek veiliger te maken. De provincie heeft hiernaar geluisterd. Extra geld is niet nodig, de tunnel past in het budget van de aanleg van de gehele nieuwe Vollenhoverbrug.’

Hulpbrug

Door het plaatsen van een tijdelijke brug tijdens de werkzaamheden kan het auto- en fietsverkeer gewoon oversteken van het nieuwe naar het oude land en andersom. Deze zogenaamde hulpbrug is tweebaans en heeft een vrijliggend fietspad. De tijdelijke brug is niet ingericht op zware vrachtwagens. Al het zware transport (meer dan 45 ton) moet omrijden. Schepen kunnen niet meer onder de Vollenhoverbrug varen vanaf maandag 17 oktober 2011. Begin april 2012 is de brug weer open voor scheepvaartverkeer.

Ontwerp nieuwe brug

De Vollenhoverbrug staat op en markante plek, op de overgang van het oude naar het nieuwe land. De brug heeft een prominente plaats in Vollenhove, tegenover de monumentale kerk en naast de jachthaven en de scheepswerf. De nieuwe brug wordt een sterk herkenbaar beeld dat indruk maakt. De brug is in twee delen ontworpen. Een deel voor autoverkeer en een deel voor fietsers en voetgangers. Opdrachtgever en verantwoordelijk voor de realisatie zijn BAM Civiel Noordoost en HSM Steel Structures. Het technisch ontwerp is uitgewerkt door IV Infra uit Amsterdam. De nieuwe brug gaat open in april 2012.

Kosten

Ook de medefinanciers van deze brug waren aanwezig, zoals de gemeenten Noordoostpolder en Steenwijkerland, de provincie Overijssel en de directie van Royal Huisman Shipyard. Europa draagt een miljoen euro bij door een POP-subsidie (Plattelandontwikkelingsprogramma). Totale kosten van de brug zijn ruim 7 miljoen.

Blijf op de hoogte via de digitale nieuwsbrief: www.flevoland.nl/vollenhoverbrug

Foto: Fotostudio Wierd.

Nadere informatie: provincie Flevoland, P.M Lodewegens, Communicatie en Bestuursondersteuning, (0320) 26 56 79.