Startsein bouw woningen Emerald Amsterdam; verwachte oplevering vanaf eind 2015

Amsterdam, 13 mei 2015 - Gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM, Syntrus Achmea Real Estate & Finance en Stadsdeel Zuidoost geven dinsdag 19 mei het startsein voor de realisatie van 36 koopwoningen en veertig vrije sector huurwoningen in de eerste fase van het project Emerald in Amsterdam. Tijdens een feestelijke bijeenkomst voor kopers en andere betrokkenen verrichten Emile Jaensch (portefeuillehouder Ruimtelijke Ontwikkeling gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuidoost), Ido Esman (Syntrus Achmea) en Ronald Huikeshoven (AM) gezamenlijk de officiële handeling voor de start van een nieuwe woonwijk in de E-buurt in Amsterdam Zuidoost.

Emerald wordt een nieuwe woonwijk gelegen tussen de Daalwijkdreef en Egoli in de E-buurt in Amsterdam Zuidoost. Het plan omvat 76 koopwoningen, waaronder 46 rij- en hoekwoningen, 24 twee-onder-een-kapwoningen, zes appartementen en vijf vrije kavels. Daarnaast worden honderd vrije sector huurwoningen gerealiseerd in het middeldure segment. Syntrus Achmea Real Estate & Finance neemt deze woningen in portefeuille namens haar klanten. De woningontwerpen en woonsferen in het plan zijn, geheel volgens het businessmodel I AM YOU van AM, door de inzet van crowdsourcing afgestemd op de wensen van de toekomstige bewoners. De nieuwe wijk kenmerkt zich door afwisselende woonsferen met een grote variatie in kleur- en materiaalgebruik. Het ontwerp is van Steenhuis Bukman Architecten. De bouw van zowel de koop- als de huurwoningen is in handen van BAM Woningbouw.

Tweede fase

Na een succesvolle verkoop van de eerste 36 woningen in het plan Emerald in Amsterdam Zuidoost, is vorige maand gestart met de voorverkoop van de volgende fase met een aanbod van drie appartementen en 37 eengezinswoningen. De appartementen hebben een woonoppervlak van 50 m2. Voor de grondgebonden woningen variëren de woonoppervlaktes van 118 tot en met 155 m2. De prijzen van de appartementen zijn vanaf € 110.000,-, voor de rijwoningen vanaf € 180.000,- en voor de twee-onder-een-kapwoningen vanaf € 222.000,-, inclusief badkamer, keuken en sanitair. De prijzen zijn vrij op naam en op basis van een jaarlijks erfpachtcanon. Inmiddels heeft zich een groot aantal geïnteresseerden gemeld en voor ruim vijfentwintig woningen is al een voorinschrijvingsovereenkomst getekend. Vanaf 2 juni zullen de definitieve koop- een aannemingsovereenkomsten gesloten worden. De realisatie van de tweede fase start volgens planning in het najaar van 2015.

Naast deze koopwoningen worden in deze fase zestig vrije sector huurwoningen gebouwd. Meer informatie over de huurwoningen is te vinden op www.hureninemerald.nl, over de koopwoningen op www.woneninemerald.nl en voor de vrije kavels op www.droomzone.nl/emerald.

Emile Jaensch, portefeuillehouder Ruimtelijke Ontwikkeling gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuidoost: ‘Het is mooi om te zien dat de woningbouw in Zuidoost weer op stoom komt en de woningen bijzonder goed in de smaak vallen bij toekomstige bewoners. Emerald wordt een gevarieerde en kleurrijke woonwijk waarin het stadsdeel bovendien vijf kavels voor vrijstaande bebouwing aanbiedt. Wij constateren naar aanleiding van de snelle verkoop van fase 1, dat de eengezinswoningen met tuin erg in trek zijn. Het is een mooie plek op een steenworp afstand van de Amsterdam ArenA met diverse uitvalswegen naar de Amsterdamse binnenstad, de ring A10 en de A9. Ik ben ervan overtuigd dat Emerald een wijk wordt waarin mensen met plezier zullen wonen. Een verrijking voor Zuidoost.’

Ido Esman, Director Fund Managment, Syntrus Achmea Real Estate & Finance: ‘Wij zijn verheugd dat wij in 2014 voor ons value add woningfonds, voluit Achmea Dutch Value Added Residential Partnership, honderd eengezinswoningen hebben kunnen verwerven op deze unieke plek in Amsterdam Zuidoost. Het vermogen van pensioenfondsen wordt hier belegd in aantrekkelijke en betaalbare huurwoningen. De start van de bouw van het project Emerald markeert de bijdrage van onze pensioenfondsen aan het aangename woonmilieu dat hier in Zuidoost ontstaat. Dat is goed voor de bewoners, onze huurders, en goed voor de pensioenfondsen die mede de bouw mogelijk maken in samenwerking met AM.’

Frank Klomp, directeur AM Noordwest: ‘Onze aanpak voor Emerald is gebaseerd op het businessmodel I AM YOU van AM, waarbij ontwikkeld wordt op basis van conceptuele kracht, innovatie en co-creatie met zowel particulieren als beleggers. Voor Emerald  heeft dit geresulteerd in een wijk, die aansluit op de wensen van kopers, de huurders van Syntrus Achmea en op de ambities van de gemeente Amsterdam.’

Over Syntrus Achmea Real Estate & Finance

Syntrus Achmea Real Estate & Finance financiert, ontwikkelt en investeert in vastgoed en hypotheken in opdracht van pensioenfondsen en andere institutionele beleggers. In totaal beheren we 15 miljard euro voor meer dan 50 klanten. Syntrus Achmea Real Estate & Finance staat voor verantwoorde rendementen, duurzaamheid, kwaliteitsvastgoed en transparantie.

Over AM

Inspirerende en duurzame leefomgevingen bedenken en ontwikkelen, dat is de passie van AM. Met ons businessmodel I AM YOU werken wij samen met belanghebbenden op basis van conceptuele kracht, innovatie en co-creatie. Wij doen dit betrokken, creatief, daadkrachtig, transparant en vol bezieling. Duurzaamheid is daarbij een integraal onderdeel van onze projecten. In samenwerking met overheden, vastgoedbeleggers, woningcorporaties, maatschappelijke organisaties en consumenten ontstaan hierdoor bijzondere en kwaliteitsrijke gebieden om in te wonen, werken, winkelen en recreëren. AM, onderdeel van Koninklijke BAM Groep, zorgt hiermee voor kwaliteit van ruimte én kwaliteit van leven.

Nadere informatie:

• AM, afdeling communicatie, (030) 609 72 22;

• gemeente Amsterdam, Houda Boutachekourt, communicatieadviseur, (020) 252 50 88.

Zie ook www.woneninemerald.nl en www.am.nl.

Illustraties in hoge resolutie zijn te downloaden op www.am.nl (actueel > illustraties).