Tebodin realiseert eerste BREEAM-certificering voor FUTURA Park in Polen

Den Haag, 7 september 2011 – Tebodin Polen heeft in opdracht van Neinver een BREEAM-certificeringproces voor FUTURA Park in Krakau met succes afgerond. Het ontwerp van dit winkelcentrum is beoordeeld als ‘very good’. Voor Tebodin is dit de eerste gerealiseerde BREEAM-certificatie.

BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) is een internationale milieu-assessmentprocedure en waarderingssysteem voor gebouwen. Overeenkomstig de BREEAM-standaarden heeft FUTURA Park een score behaald van 55,63 procent en de waardering ‘very good’.

Het certificatieproces, zoals door Tebodin uitgevoerd, is onderdeel van de projectmanagementservices. De certificering is gerealiseerd in samenwerking met BAM Design, Verenigd Koninkrijk, en betreft het ontwerp van het winkelcentrum. Ook het bouwproces zal BREEAM-gecertificeerd worden.

Na afronding van de bouwfase is FUTURA Park Krakau een commercieel centrum met een totale vloeroppervlakte van 44.000 m2, bestaande uit een retailpark (22.000 m2) en een factory outlet center (22.000 m2).

Tebodin beschikt over een toenemend aantal gecertificeerde BREEAM- en LEED-adviseurs in diverse kantoren. LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) is het Amerikaanse equivalent van BREEAM.

Neinver, een van oorsprong Spaanse onderneming, is een van de belangrijkste spelers in de Europese vastgoedmarkt. De onderneming houdt zich bezig met investering, ontwikkeling en beheer van onroerend goed. Neinver beheert momenteel ruim 400.000 m2, verdeeld over 1.200 units en 700 topmerken in Spanje, Frankrijk, Italië, Duitsland, Portugal en Polen. BREEAM-certificering is voor Neinver van belang om de kwaliteit en milieuaspecten van FUTURA Park te garanderen.

Tebodin B.V. is een onafhankelijk, multidisciplinair advies- en ingenieursbureau met een omzet van circa € 210 miljoen (2010). Tebodin biedt opdrachtgevers wereldwijd de kennis en ervaring van zo’n 3.000 medewerkers op het gebied van industrie, gezondheid en voeding, olie en gas, chemie, infrastructuur, vastgoed en energie en milieu. De onderneming beschikt over een netwerk van kantoren verspreid over West-Europa, Centraal-Europa en Oost-Europa, het Midden-Oosten, Azië en Afrika.

Nadere informatie: Brigit Stokman, + 31 (0)70 348 07 19.