Tebodin sluit samenwerkingsovereenkomst met EPEA voor Cradle to Cradle diensten

13 februari 2009 12:00 - Koninklijke BAM Groep nv

Den Haag, 13 februari 2009 - Tebodin Consultants & Engineers heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met EPEA, een onafhankelijk instituut dat Cradle to Cradle productoplossingen biedt. EPEA staat onder leiding van prof. Michael Braungart. De samenwerking met EPEA stelt Tebodin in staat om opdrachtgevers in uiteenlopende marktsectoren die Cradle to Cradle oplossingen zoeken, ondersteuning te bieden. EPEA leidt circa tien Tebodin-medewerkers op om engineering-projecten op basis van de Cradle to Cradle uitgangspunten tot stand te kunnen brengen.

Michael Braungart is één van de grondleggers van de Cradle to Cradle filosofie. Het principe hierbij is dat afval omgezet kan worden in voedingsstoffen via biologische en technische recycleprocessen.

Voor Tebodin betekent Cradle to Cradle het zo effectief mogelijk ontwerpen van processen, producten, gebouwen, enzovoort waarbij het doel is hergebruik van afvalstoffen en het bedenken van duurzame oplossingen voor materialen en energievoorzieningen.

Tebodin heeft diverse duurzame projecten gerealiseerd. Voor de provincie Limburg is een haalbaarheidsstudie gedaan naar een duurzame randweg voor Parkstad.

De resultaten van deze studie worden gepresenteerd in de eerste Cradle to Cradle tentoonstelling in Nederland (www.cradletocradle.nl). Daarnaast is Tebodin betrokken bij diverse projecten waar afval, grondstoffen en energie samenkomen in zowel de industrie als de gebouwde omgeving.

Tebodin B.V. is een onafhankelijk, multidisciplinair advies- en ingenieursbureau dat wereldwijd actief is. Het bedrijf beschikt over circa vijftig kantoren verspreid over West-, Centraal- en Oost-Europa, het Midden-Oosten en Azië. Tebodin biedt klanten wereldwijd de kennis en ervaring van ruim 3.000 medewerkers op het gebied van industrie, gezondheid & voeding, olie & gas, (petro)chemie, infrastructuur, vastgoed en energie & milieu. Tebodin is een werkmaatschappij van Koninklijke BAM Groep nv te Bunnik.

EPEA Internationale Umweltforschung GmbH te Hamburg is een onafhankelijk instituut dat Cradle to Cradle productoplossingen ontwikkelt. EPEA's interdisciplinaire team brengt in samenwerking met producenten, met middelen die voor dit doel zijn ontwikkeld, producten op één lijn met de Cradle to Cradle ontwerpdoelstellingen. EPEA Nederland is in Venlo gevestigd.

Nadere informatie: Brigit Stokman, directeur Public Relations Tebodin; telefoon 31 (0)70 348 07 19.