Tebodin verwerft opdracht voor 's werelds grootste brandweer trainingscentrum in Qatar

(Persbericht Tebodin bv:) Den Haag, 11 september 2008 - Tebodin Consultants & Engineers heeft opdracht verworven voor ontwerp (consultancy services en detailengineering) van het Ras Laffan Emergency & Safety College in Qatar. Het betreft ’s werelds grootste trainingscentrum voor brandweer- en reddingsteams. Het project is een initiatief van Qatar Petroleum (QP), de grootste olie en gas exploitatieonderneming in Qatar. De Tebodin kantoren in Abu Dhabi, Qatar en India (Tebodin Middle East) hebben gezamenlijk de opdracht verworven van SEG (Sociéte d’Entreprise & de Gestion) en Blackcat Qatar die de bouw van het trainingscentrum zullen realiseren. Het project biedt Tebodin circa 80 man-jaren werk.

Het trainingscentrum verrijst in Ras Laffan, de industriële stad van Qatar waar Shell momenteel de grootste Gas to Liquid (GTL) fabriek ter wereld bouwt. Op een terrein van circa honderd hectare komen 28 trainingssituaties en -simulaties, waaronder een petrochemische fabrieksituatie, een vliegtuig- en autocrash, een scheepsongeval en grote (olie)branden. Er zijn vergevorderde plannen om de trainingsscenario's uit te breiden met noodsituaties in woongebieden, een torenflat en een winkelcentrum.

De campus biedt plaats aan circa 250 studenten en 150 medewerkers. Hiervoor komen diverse studie- en verblijfsvoorzieningen zoals een schoolgebouw met leslocaties en kantoorruimten, een faculteit, hotelkamers, moskee, leslokalen en een lestheater. In het omliggende woestijnlandschap verrijzen diverse gebouwen en installaties waaronder een brandweerkazerne, waterzuiveringsinstallatie, controletoren, opslagfaciliteiten en extra klaslokalen.

Tebodin Middle East is verantwoordelijk voor het ontwerp van alle gebouwen, de infrastructuur, de brandbestrijdingsinstallaties en de brandstofvoorzieningen ten behoeve van de brandsimulaties zoals de opslag en het transport van LPG, diesel en vliegtuigbrandstof. Ook de coördinatie tussen de diverse partijen valt onder de verantwoording van Tebodin.

De projectduur is dertig maanden. Naar verwachting zal het trainingscentrum in 2010 volledig in gebruik zijn. De bouw van het Ras Laffan Emergency & Safety College voorziet in uiterst moderne, levensechte trainingsfaciliteiten voor het Midden Oosten en Noord-Afrika en in het bijzonder voor de staat Qatar. De faciliteiten kunnen ook worden ingezet voor het redden van levens bij calamiteiten en ongevallen in de directe omgeving.

Tebodin Middle East Ltd., maakt deel uit van Tebodin B.V., Consultants & Engineers te Den Haag en biedt advies en engineering services aan diverse opdrachtgevers in het Midden-Oosten. Tebodin Middle East heeft meer dan 700 werknemers verspreid over de kantoren in Abu Dhabi, Dubai, Bahrain, Oman, Qatar en India.

Tebodin B.V. is een onafhankelijk, multidisciplinair advies- en ingenieursbureau dat wereldwijd actief is. Het bedrijf beschikt over circa vijftig kantoren verspreid over West-, Centraal- en Oost-Europa, het Midden-Oosten en Azië. Tebodin is een werkmaatschappij van Koninklijke BAM Groep nv te Bunnik. www.tebodin.com

Nadere informatie: Brigit Stokman, directeur Public Relations Tebodin; telefoon (070) 348 07 19.

Een foto van het project brandweer trainingscentrum in Qatar is in hoge resolutie beschikbaar in de beeldbank op www.bam.nl/beeldbank.