Tunnelboormachine Sluiskiltunnel breekt door dichtblok; Boorbara aan de westkant

(Persbericht BV Kanaalkruising Sluiskil:) Terneuzen, 15 mei 2013 -  Vandaag is Boorbara, de boormachine van de Sluiskiltunnel, door het dichtblok aan de westkant van het Kanaal van Gent naar Terneuzen gebroken. Hiermee heeft zij de overkant na 1.140 meter boren bereikt. De doorbraak van de boormachine was bijna onzichtbaar. Om te voorkomen dat grondwater door het dichtblok, langs het boorschild de schacht in kan stromen, stond de aankomstschacht vol met water. De boormachine kwam dus onder water aan.

Het werk aan de noordbuis zit er nog niet helemaal op. De komende dagen boort Boorbara de laatste meters en worden de laatste tunnelringen opgebouwd tot de boorkop geheel in de aankomstschacht staat. Als de laatste ring is geplaatst en de tunnel is afgedicht, wordt het water uit de aankomstschacht gepompt. Daarna boort Boorbara nog een klein stukje, zodat het boorschild zich los kan maken van de tunnelbuis.

Als de boormachine de eindpositie heeft bereikt, begint de demontage van de boorkop. Die wordt in delen over de weg teruggebracht naar aan de oostzijde van het kanaal. De volgwagens worden door de tunnel teruggetrokken. In de startschacht wordt de boormachine opnieuw opgebouwd voor de aanleg van de zuidelijke tunnelbuis. Als alles volgens planning verloopt start de boor in augustus met de bouw van de zuidbuis. De machine begint opnieuw vanaf de oostzijde, omdat hier alle faciliteiten voor de toevoer van tunnelsegmenten, de aan- en afvoer van boorspecie en andere benodigdheden aanwezig zijn.

Daarnaast kunnen alle leidingen die nodig zijn voor het boorproces uit de noordbuis worden verwijderd, zodat deze kan worden afgebouwd.

Achtergrond

De draaibrug bij Sluiskil over het Kanaal van Gent naar Terneuzen staat gemiddeld 23 keer per dag open en is een knelpunt voor het weg- en vaarwegverkeer. Daarom wordt een tunnel onder het kanaal gebouwd voor het auto- en vrachtverkeer. De draaibrug blijft in gebruik voor langzaam verkeer, treinverkeer en bestemmingsverkeer. De Sluiskiltunnel krijgt twee geboorde buizen van elk 1.145 meter lengte, die op het diepste punt 34 meter beneden NAP komen te liggen. De diameter van de buizen bedraagt aan de buitenzijde circa elf meter. De nieuwe verbinding is in totaal zes kilometer lang met twee grote nieuwe aansluitingen. De BV Kanaalkruising Sluiskil is verantwoordelijk voor de planning, het budget en is opdrachtgever voor de bouwcombinatie BAM-TBI. Combinatie BAM-TBI wordt gevormd door vier werkmaatschappijen die deel uitmaken van de twee Nederlandse aannemers, Koninklijke BAM Groep nv te Bunnik en TBI Holdings BV te Rotterdam. Volgens de planning van de aannemer zal het gehele project in juni 2015 worden opgeleverd.